Om vi inte är överens

Vi ägs av våra kunder – därför är din röst som kund extra viktig. Om du upplever att något inte gått rätt till i ditt ärende vill vi gärna att du hör av dig. Då kan vi se över ärendet igen utan kostnad.

Kvinna sitter vid köksbordet och ringer på sin mobil, foto.

Första steget vid missnöje 

Om du upplever att något blivit fel – till exempel beslutet vi fattat, hur vi bemött dig eller hur ärendet hanterats – vill vi gärna att du hör av dig. Ibland kan vi ha missförstått varandra, eller så finns det information vi inte haft tillgång till. Då kan vi göra en ny bedömning.

  • Börja med att kontakta den handläggare som ansvarat för ditt ärende. 
  • Vid behov involveras handläggarens chef som kan ompröva ärendet.

Fortfarande inte överens? Begär slutlig prövning.

Om du upplever att du inte fick gehör hos din handläggares chef, har du möjlighet att få en kostnadsfri och oberoende prövning i vår lokala omprövningsnämnd. Här kan du läsa vilka roller som ingår i nämnden och vilka områden som inte tas upp i denna lokala nämnd.

Prövas inte

Tvistebelopp som understiger 3 500 kronor.

Du kan lämna ditt klagomål på följande sätt
  • Klagomålsformulär (helst)
  • Mejla klagomal@lfj.se
  • Telefon: 036-19 90 00 (fråga efter klagomålsansvarig)
  • Skicka brev till: Länsförsäkringar Jönköping, Klagomål, Box 623, 55118 Jönköping

Omprövnings- och preskriptionsinformation hittar du här.

Nämnder för alternativ tvistlösning

Om du som privatperson fortfarande inte är nöjd, kan du vända dig till nedanstående nämnder. Länsförsäkringar Jönköping och Länsförsäkringar Bank åtar sig att medverka i nedanstående nämnders behandling av tvisten.

Prövningen är kostnadsfri i samtliga nämnder, förutom hos ARN som tar ut en avgift på 150 kr. Avgiften betalas in i samband med anmälan till ARN.

Vid tvist i bank- eller försäkringsfrågor har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, telefon 08-508 860 00. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.

En anmälan till ARN måste vara skriftlig: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm

Personförsäkringsnämnden prövar tvister gällande liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring med dig och oss som försäkringsbolag. Det ska gälla en medicinsk fråga där nämnden behöver stöd av rådgivande läkare.

Personförsäkringsnämnden, Box 24067, 104 50 Stockholm.
Telefon 08-522 787 20, www.forsakringsnamnder.se

Trafikskadenämnden prövar tvister och besvarar frågor som gäller trafikskadeersättning för personskador.

Trafikskadenämnden, Box 24048, 104 50 Stockholm.
Telefon: 08-522 787 00, www.trafikskadenamnden.se

Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Försäkringsförbundets nämnd för rättsskyddsfrågor.

Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm.
Telefon: 08-522 787 20, www.forsakringsnamnder.se

Du kan väcka talan mot din försäkringsgivare eller bank vid allmän domstol. Rättsskyddsförsäkring kan i vissa fall gälla vid tvisten.

Fastighetsförmedling

Om du är missnöjd med mäklartjänsten ska du i första hand vända dig till din fastighetsmäklare eftersom mäklaruppdraget är ett uppdrag med ett personligt ansvar. Du kan även kontakta Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings oberoende kundombudsman hos Mäklarsamfundet.

Centralt klagomålsansvarig
Bank- och Hypoteksärenden

Om du vill att vårt slutliga beslut prövas vidare kan du skicka ett brev till:

Länsförsäkringar Bank AB
Klagomålsansvarig
Box 22336, 250 25 Helsingborg

Upplysning och rådgivning utanför LF

Vill du ha kostnadsfri rådgivning finns oberoende organisationer som kan ge råd och tips.