Våga lägg på luren!

Välj länsförsäkringsbolag

Länsförsäkringar består av 23 länsförsäkringsbolag, som har unika villkor och priser. Välj ditt bolag för att hamna rätt.

Bedrägerier kostar. Varje år försvinner miljarder men det kostar ännu mer i skam, skuld och obehag för de som drabbas. Ofta försöker bedragaren varna oss för just det vi är rädda för, att förlora våra besparingar. Klicka på bilden och titta på vår film om vikten av mod och att säga NEJ TACK!

Bedrägerier där någon uppger sig från att jobba på banken, polisen eller någon annan du har förtroende för ökar. De är mycket skickliga på att använda våra rädslor och det vi oroar oss för.Till exempel kan de säga att någon gjort ett uttag från vårt konto men med deras hjälp kan vi skydda vår konto. 

Känns ett samtal konstigt? Lägg på luren!

  1. Våga lägga på luren. Även om man riskerar att verka otrevlig. 
  2. Aldrig lämna ut lösenord eller koder till någon. 
  3. Aldrig logga in med BankID om du blir uppringd. 

Om du eller någon du känner drabbas

När någon drabbas av bedrägeri är det viktigt att agera snabbt. Ju snabbare man agerar desto större möjlighet att få igen förlorade pengar. När du eller någon i din närhet drabbas ska du:

  • Ta hjälp och stötta med det praktiska om det behövs. Spärra det som behöver spärras, kontakta banken. 
  • Så snart som möjligt ska en reklamation till banken göras. Hos oss hjälper vi till med det. 
  • Vara förstående och snäll med dig själv och andra. Ett bedrägeri kan faktiskt hända den bäste.

Så agerar vi 

Vi som bank kan i vissa fall ersätta en kund men det beror på flera faktorer. Vi följer självklart de regler och den praxis som finns. Ju snabbare ett bedrägeri uppdagas desto bättre är det för både oss och dig som kund. 

  • Vi spärrar det som går att spärra. 
  • Ett arbete med att försöka få igen pengarna påbörjas. Ofta kan man få igen en del av de försvunna pengarna. 
  • Vi hjälper till med en reklamation. I en del fall kan vi som bank bli ersättningsskyldiga. Regelverket bygger på domstolsdomar och beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Vill du veta mer?

Vishing, phishing, romansbedrägeri, kortbedrägeri. Okärt barn har många namn och sättet vi bör skydda oss är väldigt många. Att våga lägga på luren och säga NEJ TACK är en bra början. Vill du veta mer om hur du kan skydda dig kika på länkarna.