Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän vill minska antalet fallolyckor – lanserar designade halkmattor

Fallolyckor är ett växande folkhälsoproblem som kostar samhället stora summor pengar. Men det är framför allt ett trauma för den som faller. För att minska antalet fall släpper Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän en kollektion med designade halkmattor till ett av hemmets mest fallolycksdrabbade rum – badrummet.

The Fall Collection

Varje år faller cirka 100 000 äldre så illa att de hamnar på sjukhus. Den vanligaste skadeplatsen är hemmet där 75 % av fallolyckorna inträffar. Badrummet är en stor riskplats där fallolyckor dominerar i högre grad än i övriga rum. Två av tre olyckor i badrummet är just fallolyckor och en av de vanligaste orsakerna är halkning.

Genom att förse sitt badrum med hjälpmedel som handtag eller halkskydd kan risken för att falla minska avsevärt. Men sådana produkter är ofta trist designade och förknippade med ett stort åldersstigma, vilket gör att tröskeln till att införskaffa dem är hög för många. Det vill Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän ändra på. Därför lyfter de ett viktigt hjälpmedel och lanserar The Fall Collection – en kollektion med halkmattor till badrummet.

Halkmattorna är designade av Lotta Kühlhorn och finns i tre olika varianter. De säljs för 350 kronor på The Polpo Hub och på fallinte.se. Men den som tecknar en olycksfallsförsäkring 60 plus får en matta på köpet. Genom att addera ett designelement är förhoppningen att göra mattan till en självklar del av inredningen.

- Jag visste inte att det skedde så många fallolyckor i badrum men när jag fick veta det kändes det självklart att vara med och bidra på något sätt. Hjälpmedel är ofta väldigt fula, och jag tror att anledningen är att man vill göra något neutralt som passar alla. Men personligen avskyr jag det neutrala. Det behövs lite färg på de där hjälpmedlen. Därför tyckte jag att detta var ett viktigt uppdrag. Men framför allt känns det jättekul att kunna berätta för en av mina närmsta kollegor, som är över 80 år, att jag gjort en halkmatta som kan vara bra för henne. Och för min mamma. Det gör mig glad, säger designern Lotta Kühlhorn.

Kollektionen är en del av Länsförsäkringars långsiktiga arbete med att förebygga olyckor. Varje år genomförs en rad initiativ under devisen den bästa olyckan är den som inte inträffar för att uppmärksamma att små insatser gör stor skillnad.

- Om man är med om en olycka är det viktigt att vara rätt försäkrad, men vi strävar alltid efter att förebygga och minska antalet olyckor. En fallolycka är inte enbart en samhällskostnad, det kan påverka en människa både fysiskt och psykiskt till den grad att hen begränsar sitt liv i rädsla för att falla igen. Om vi kan få fler att förse sitt hem med hjälpmedel, kan vi minska antalet fall. Det tjänar alla på, säger Helena Isaksson, marknadschef på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.

Kollektionen är en uppföljare till förra årets Fall Collection då försäkringsbolaget lanserade designade broddar för att förebygga fallolyckor under den tid på året då risken för att falla ökar som mest. En studie visar nämligen ett tydligt samband mellan användning av broddar bland äldre som rör sig utomhus under vintertid och minskat antal fall med 58 %. Året dessförinnan skapade Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän Fall Inte en app där barnbarn hjälper sina mor- och farföräldrar att komma i gång med övningar som minskar risken för att falla. Detta eftersom forskning visar att regelbunden träning inriktad på styrka och balans kan minska risken för fallolyckor med 60 %.

För frågor och mer info, 

Helena Isaksson, marknadschef Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän 

031-702 14 33, helena.isaksson@lansforsakringar.se

Dokument & länkar

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är ett av 23 lokala, självständiga och kundägda länsförsäkringsbolag. Tillsammans bildar vi länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder både försäkringar, fastighetsförmedling och finansiella tjänster för privatpersoner, företag och lantbrukare.

Se alla pressmeddelanden