BankID

Med BankID kan du identifiera dig digitalt. Här förklarar vi hur du installerar, spärrar och förnyar ditt BankID.

Så kommer du igång med Mobilt BankID

För att kunna installera Mobilt BankID behöver du ett privatkonto och ett befintligt BankID eller en säkerhetsdosa. Saknar du en säkerhetsdosa eller om batteriet tagit slut kan du kontakta vår kundservice för mer information. 

  1. Logga in

    Logga in på Mina sidor i internetbanken med din säkerhetsdosa eller befintliga BankID.

  2. Klicka på BankID

    Klicka på BankID, som du hittar på startsidan på Mina sidor.

  3. Godkänn och signera

    Använd din säkerhetsdosa eller ditt befintliga BankID för att godkänna ett nytt BankID.

     

    Om du har ett BankID sedan tidigare är du färdig och kan börja använda ditt nya BankID!

  4. Ladda ner appen

    Ladda ner appen Mobilt BankID till din smartphone (smartmobil) eller surfplatta. Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har.

  5. Starta appen och verifiera dig

    Starta appen i din mobil och skanna av QR-koden på datorskärmen. 

  6. Välj en personlig säkerhetskod

    Välj en personlig säkerhetskod som du kommer att använda när du ska identifiera dig och signera i framtiden.

  7. Använd ditt BankID

    Nu kan du börja använda Mobilt BankID.

Är du mellan 16 - 18 år?

Då behöver du tillsammans med med dina förmyndare ansöka om säkerhetsdosa på kontor genom att boka en tid och fylla i ansökan (pdf) innan besöket. 

Är du under 16 år?

Då kan du välja om du vill skaffa Mobilt SäkerhetsID eller Mobilt BankID.

Mobilt SäkerhetsID

Ska du bara se och göra överföringar mellan dina egna konton samt swisha kan du skaffa Mobilt SäkerhetsID. Det är vår variant på BankID som bara fungerar hos oss och som du enkelt skaffar genom att be dina förmyndare ringa Telefonbanken.

Mobilt BankID

Vill du även kunna identifiera dig utanför Länsförsäkringar, till exempel för att logga in på 1177, Trafikverket och lokaltrafik, kan du skaffa ett Mobilt BankID. Då behöver du, tillsammans med dina förmyndare, ansöka genom att besöka ditt lokala kontor.

När du ansöker på kontor

Tänk på det här inför besöket:

  • Om du har två förmyndare behöver båda vara med, annars behövs en fullmakt från den andra förmyndaren.
  • Både du och dina förmyndare behöver ha med sig id-handling för att legitimera er, om en förmyndare har fyllt i en fullmakt behövs en vidimerad kopia på förmyndarens id-handling. Med vidimerad kopia innebär det att två utomstående personer behöver ha bevittnat fullmakten genom underskrift. 
  • Ta med din mobil och ladda ner apparna Swish och Mobilt BankID innan besöket.

Ansökan med fullmakt

Skaffa BankID till datorn (BankID på fil)

Logga in på Mina sidor och gå till BankID, som du hittar på startsidan. Där kan du skaffa BankID på datorn.

Förnya ditt BankID

På Mina sidor eller via appen kan du enkelt förnya ditt BankID om giltighetstiden håller på att gå ut eller om du har bytt mobiltelefon. Använd din säkerhetsdosa, befintligt BankID eller besök ett av våra kontor för att installera ditt nya BankID.

Förnya BankID via Mina sidor

  1. Logga in på Mina sidor med din säkerhetsdosa eller BankID
  2. Klicka på BankID på startsidan 
  3. Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt BankID
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av BankID

Förnya Mobilt BankID via appen

  1. Logga in på appen med din säkerhetsdosa eller BankID
  2. Klicka på Inställningar och välj BankID 
  3. Klicka på Skaffa BankID
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt Mobilt BankID
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av Mobilt BankID

Spärra eller radera ditt BankID

Om du tror att någon har kommit över lösenordet till ditt BankID - spärra det direkt. Du kan antingen kontakta vår Kundservice/Telefonbank 0771-666 555 så hjälper vi dig med det eller så kan du göra det själv enligt nedan instruktion:

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Gå till BankID på startsidan
  3. Klicka på Visa & spärra BankID

Få hjälp av vår BankID-support alla dagar mellan 08.00 - 22.00
Telefon: 063-19 74 25

Ökad säkerhet med QR-kod

När du loggar in på Mina sidor med ett Mobilt BankID på en annan enhet, till exempel en dator, behöver du verifiera dig med en QR-kod. QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att enheten du loggar in på finns nära mobilen med BankID-appen. Det extra steget i legitimeringen är till för att öka säkerheten.

Så använder du Mobilt BankID på en annan enhet

  1. Gå till inloggningssidan för Mina sidor och välj Mobilt BankID.
  2. En QR-kod visas upp på datorskärmen.
  3. Starta BankID-appen i mobilen. Tryck på QR-ikonen och rikta sedan kameran mot QR-koden som visas på datorskärmen.
  4. Identifiera dig med din säkerhetskod, Touch ID eller Face ID i BankID-appen.
 

Få hjälp av vår BankID-support

Alla dagar 8-22

Telefon 063-19 74 25

Villkor för BankID

Ladda gärna ner och läs igenom villkoren.

BankID - villkor

Mobilt SäkerhetsID - villkor

Frågor och svar om BankID