Trygghetsbesök - för alla nya villakunder

För att ge ännu mer trygghet till kunderna erbjuds kostnadsfritt tjänsten Trygghetsbesök till alla som tecknar ny villa-, villahem- eller fritidshusförsäkring hos LF Göinge-Kristianstad. – Vi tipsar om enkla åtgärder som gör stor skillnad, säger skadeförebyggare Olof Linder.

Foto på ett trygghetsbesök.
Foto: Sven Persson/swelo.se

LF Göinge-Kristianstad har arbetat med trygghet och skadeförebygg i drygt 80 år i nordöstra Skåne och på Österlen. Det gör att kunskapsbanken om skaderisker på fastigheter i området är stor – så bolaget beslutade sig för att dela med sig av sina erfarenheter. Sedan 2017 får därför alla nya kunder som försäkrar villan eller fritidshuset besök av någon av Länsförsäkringars fastighetsspecialister – en skadeförebyggare.

– Vi tittar på risker i huset, nutida och framtida, och hur man kan undvika skador i samband med detta, säger Olof Linder på LF Göinge-Kristianstad.

På sina trygghetsbesök hemma hos kunderna ger han och kollegorna råd om allt från inbrottsrisker och vattenskador till praktiska tips på lås och brandskydd, men även sådant som att ta ner gamla träd som kan orsaka skada.

– Det finns mycket man kan titta på, tillsammans med husägaren. Till exempel se till att man vet var huvudavstängning av el och vatten sitter, om det finns diskmaskinsunderlägg, var brandvarnarna sitter och mycket mer.

Olof och kollegorna kontrollerar även att det inte finns några befintliga skador.

– Upptäcker jag en pågående skada ska ju inte köparen stå för det utan säljarens försäkringsbolag.

Jag fuktmäter de mest kritiska områdena och tittar okulärt över badrum, våtrum och källare. Under besöket ser också skadeförebyggaren till att kunden är rätt försäkrad.

– Ibland är kunden över- eller underförsäkrad. Det är lätt att missa något viktigt när man tecknar en villaförsäkring, som ett uterum eller uthus, säger han.

– Tanken är att kunderna ska känna att de är steget före olyckor och själva kan förebygga skador. Det är ju det vi är så duktiga på.

De vanligaste frågorna som skadeavdelningen får från kunderna är hur de ska gå till väga för att det ska bli rätt kring fastigheten och försäkringsfrågor.

– Här kommer vi hem till dem och de kan ställa alla frågor direkt, det är bra för både kunderna och oss, och framför allt förebygger vi tråkiga händelser i framtiden.

Du läste precis en artikel från vår tidning Trygga Tillsammans nr 2 2023.

Här kan du läsa hela tidningen digitalt