Vi samarbetar med en rad olika leverantörer varav många lokala företag som hjälper oss att reglera skador när olyckan varit framme hos våra kunder. Vi strävar alltid efter att hantera skador på ett resurseffektivt sätt som främjar kundnöjdhet och kostnadseffektivitet samt minskar belastningen på miljön.

Illustration över den certifieringsmärkning vi har på våra verkstäder

Mobiltelefoner och hemelektronik

Att i så stor utsträckning som möjligt laga trasiga mobiltelefoner, datorer, tv-apparater och surfplattor i stället för att endast ge kontantersättning är ett annat sätt för oss att minska klimatpåverkan och bidra till en mer cirkulär hantering av skador. När en telefon går sönder erbjuder vi våra kunder att laga skadan alternativt få kontantersättning. Om kunden väljer kontantersättning skickas telefonen in till vår samarbetspartner som tar vara på delarna för att kunna laga andra telefoner.


Fordon

Vid reparationer av fordon hänvisas våra kunder till de motorverkstäder vi har avtal med och som är certifierade enligt Länsförsäkringars miljö- och kvalitetscertifiering. Genom dessa avtal har vi stor möjlighet att aktivt arbeta för att öka andelen begagnade reservdelar och plastreparationer vid hantering av en skada. Genom att använda begagnade reservdelar och att reparera istället för att byta ut kan klimatpåverkan minskas med upp till 83% jämfört med att använda nya reservdelar enligt en undersökning som IVL Svenska miljöinstitutet har genomfört i samarbete med Länsförsäkringar Forskningsfond.


Länsförsäkringars miljö- och kvalitetscertifiering

Länsförsäkringar har utvecklat en certifiering av bilverkstäder. Syftet är att säkerställa att våra leverantörer tillhandahåller bästa möjliga service, kvalitet och miljöhänsyn vid skadereparationer. Vi instruerar våra leverantörer att, när det är möjligt, använda begagnade delar vid reparationer och prioritera reparation av plastdetaljer i stället för att byta ut dem. Detta resulterar i en betydligt mindre miljöpåverkan. Certifieringen innefattar skade-, mekaniska-, lack-, plast- och glasverkstäder samt bärgningsföretag. I dagsläget har Länsförsäkringar 1 500 samarbetspartner certifierade. Certifieringen av de anlitade verkstäderna och uppföljning utförs vid årlig tredjepartsrevision.