Marie Eriksson, Kommunikationschef

Höjdpunkterna under året har varit alla träffar ”live” med dalfolket på olika evenemang runt om i länet. I en tid när kunderna väljer att sköta många av sina vardagsärenden digitalt blir det allt viktigare att skapa tillfällen att mötas på riktigt. Under 2024 har vi välkomnat masar och kullor till en mängd evenemang där vi fått tillfälle att lyssna på dem och dela med oss av våra kunskaper.

I maj anordnade vi DalarnasDagen för andra gången. Många besökare kom till Magasinet i Falun för att ta del av både vår egna och samarbetspartners expertis kring allt ifrån barnförsäkringar och sparande till brandskydd och sjösäkerhet. Ett antal av de föreningar vi sponsrar erbjöd ”prova på”, häcklöpning var en personlig favorit! Bland barnfamiljer var evenemanget extra uppskattat, då vi bjöd på roliga aktiviteter riktade till de yngsta, som käpphästhoppning och ”ta körkort” på lådbilsbanan. Det blev en lyckad dag med härlig stämning.

Vi medverkade också på musikfestivalen Alive i Borlänge under sommaren. Där erbjöd vi en lugn stund för framför allt ungdomar och fick många pratstunder på köpet om vad som är viktigt för dem. På sensommaren mötte vi våra barnförsäkringskunder på Tomteland. Förutom att erbjuda entrébiljetter till ett kraftigt rabatterat pris, så informerade vi om våra olika tjänster. Bland annat fanns rådgivare på plats för att berätta om en relativt ny tjänst som alla inte känner till; Stöd och Vägledning - en slags lots för föräldrar till barn som mår dåligt och har svårt att hitta fram i samhällets stödsystem.

Under året har vi även funnits på plats på hockey- och fotbollsmatcher, hos de föreningar vi sponsrar, på mässor och utbildningsdagar för allmänhet och yrkesverksamma, för att både lyssna och lära oss mer om deras verklighet och dela med oss av våra kunskaper.
I december var det som alltid fokus på att motverka bostadsbränder, något som tyvärr är mer frekvent just i juletid. Vi kommunicerade tips och råd i tidningsannonser och sociala medier under hela månaden. Vi bjöd också in till öppet hus på vårt Falukontor, där våra skadeförebyggare fanns på plats för att ge goda råd och barnen fick träffa Flammy och delta i teckningstävling. Ute på torget fanns Räddningstjänsten för att demonstrera hur lätt en omfattande spisbrand kan uppstå.

En utmaning under året har varit att nå fram till alla med budskapen om hur våra kunder kan undvika att drabbas av bedrägerier. Vi har vid återkommande tillfällen under året fokuserat på frågan i samtliga kanaler – i april höll vi även öppet hus en lördag på våra lokala kontor för att hjälpa dem som önskade med att säkerheten i sina olika banktjänster. Det här är ett ämne vi kommer fortsätta att arbeta med på olika vis.

Under 2025 kommer vi att fortsätta på inslaget spår – att vässa vår digitala kommunikation så att rätt budskap når fram till dem som har intresse eller behov av den, samtidigt som vi prövar nya vägar att träffas ”live” där dalfolket finns. De yngre masarna och kullorna som är i färd med att sätta bo, är en viktig grupp att nå fram till med allt ifrån kunskap om vikten av sparande och hemförsäkring, till vad man behöver tänka på när man köper sin första bostad. Ett annat område där vi fortsätter på vald väg, och prövar nya sätt att nå fram, är kunskap om att undvika skador, som vattenskador, bränder och trafikolyckor. Vi är också angelägna om att nå ut ännu bättre till dalfolket kring den nytta vi gör för våra kunder långsiktigt, genom nämnda skadeförebyggande insatser, men också det stöd vi ger till föreningar och organisationer som gör Dalarna till en ännu bättre plats att leva på.