Johan Hellrup, Affärsområdeschef Försäkring
2024 var första året som vi arbetade i vår nya organisationsstruktur där Affärsområdena Privat och Företag & Lantbruk slogs ihop till en enhet: Försäkring. Syftet är att skapa synergier och samarbeten där vi ännu tydligare utgår från kundernas behov, som både privatpersoner och företagare. Det är glädjande att se en positiv utveckling med ökat kundengagemang inom båda segmenten.
En utmaning under året är att våra kunder drabbats av en hel del kostsamma skador. Ett exempel förutom ett antal bränder är att vintern var kall, vilket resulterade i ett stort antal frysskador. Inflationen har även bidragit till att kostnaderna för att reparera skador ökat.
På företagssidan har vi sett effekter av konjunkturläget där företag inom vissa branscher varit mer återhållsamma med sina investeringar än tidigare, men vi är fortsatt starka inom segmentet.
Under året har vi gjort betydande insatser för att digitalisera våra tjänster. Vi har bland annat flyttat försäkringar till moderna försäkringssystem som erbjuder bättre funktionalitet och användarvänlighet, viket förväntas leda till smidigare processer och ännu bättre kundupplevelser. Kunderna kommer även få större möjligheter att hantera enklare ärenden digitalt, vilket vi ser som ett värdefullt komplement till personlig service.
En ljuspunkt är att vi fortsätter öka antalet barnförsäkringskunder, vilket vi jobbar aktivt med för att bli ledande inom området. Under 2025 kommer vi att fortsätta arbetet för att öka lönsamheten och stärka det interna samarbetet för att kunna erbjuda våra kunder de bästa helhetslösningarna som skapar trygghet och möjligheter.