Anders Grånäs, Vd Dalarnas Försäkringsbolag

Man utomhus

Det har varit ett stökigt politiskt år i världen, i tillägg till de krig och svåra konflikter som pågår sedan tidigare. Flera länder i Europa har drabbats av lågkonjunktur och även här i Sverige har ekonomin blivit mer ansträngd, något som också påverkat våra kunder.Kostnaderna har ökat medan lönerna inte höjts i samma takt. Vi har bland annat sett en avstannande fastighetsmarknad med färre transaktioner.

Stabilt bolag

LF Dalarnas står stabilt trots oroliga tider både ekonomiskt och i våra relationer med dalfolket. Vi har spridit riskerna och investerat vårt kapital i fonder som inte är så känsliga för fallande börser. Det gör att vinsterna inte blir lika stora när börsen går uppåt, men det är ett medvetet val. Trygghet och stabilitet är viktigt i den bransch vi verkar. Allt fler väljer våra tjänster, en stor majoritet av dalfolket är redan våra kunder på försäkringssidan, där vi växer som mest på gravid- och barnförsäkring. Vi ser också att fler och fler hittar till våra banktjänster, såväl
sparande som bolån. Flera av våra verksamheter har också gått bra ekonomiskt 2024. Banken har haft ett positivt resultat, så även Pension & Liv. Däremot har vi en utmaning i försäkringsverksamheten, som går med förlust för tredje året i rad. Inflationen i Sverige har gjort att kostnaderna ökat snabbare än vi har täckning för intäktsmässigt via våra premier. Vi har inte priskompenserat fullt ut för inflationen tidigare, men kan behöva göra det under 2025. Allt sammantaget kommer vi ändå att kunna lämna återbäring under 2025 det blir ungefär 150 miljoner kronor som delas ut till våra försäkringskunder.

Energi och kompetens

En intern höjdpunkt 2024 var den konferens som anordnades i slutet av augusti. Nästan hela bolaget var på plats, vi diskuterade viktiga frågor såsom delaktighet, kultur och arbetet framåt. Det var inspirerande att ta del av all den energi, kompetens och vilja till samarbete som visade sig under våra olika
övningar oerhört viktiga faktorer på den resa vi har framför oss.

Ett kontor för framtiden

En totalrenovering av vårt kontor i Falun kommer att inledas under året. Byggnaden har inte renoverats sedan den uppfördes 1989, så det är hög tid att fräscha upp lokalerna. Vi tar samtidigt möjligheten att bygga ett kontor för framtiden, anpassat efter moderna arbetssätt, inte minst handlar det om att underlätta samarbete olika avdelningar emellan. Vi har gjort ett gediget förarbete
där vi samarbetat med duktiga arkitekter och även involverat våra medarbetare
i processen.

Samhällsengagemang genom samarbeten

Som kundägt bolag känner vi extra stort ansvar för att bidra till ett ännu mer hållbart län på olika sätt. Vi vet via undersökningar att våra kunder sätter stort värde på att vi engagerar oss och gör därför allt fler satsningar på området.
En större, långsiktig insats är alla de hundratals idrotts- och kulturföreningar vi
sponsrar, eftersom vi är övertygade om att ett levande föreningsliv bidrar till att Dalarna blir en ännu bättre plats att leva på, framför allt för barn och ungdomar. Ett annat närbesläktat exempel är Leksands IF:s initiativ Dalarna i rörelse där vi är en av två huvudsponsorer. Projektet handlar om att samarbeta i länets idrottsföreningar med målet att fler unga ska röra på sig. Vi har även inlett ett
samarbete med 2047 Science Center i Borlänge kring Tinkering Club, ett initiativ för att väcka intresse för naturvetenskap hos barn och ungdomar. Tillsammans med Ung Företagsamhet i Dalarna efterlyser vi också idéer kring hur trafiksäkerheten kan stärkas för ungdomar.

Ett annat initiativ som startat under året är nätverket för Civil insatsperson, CIP, på initiativ av Brandskyddsföreningen. Syftet är att frivilliga personer snabbt ska kunna vara på plats vid en olycka, innan räddningstjänsten når fram. Vi har också en tradition att dela ut matkassar inför jul till behövande i länet i samarbete med Svenska kyrkan, Röda Korset och lokala ICA-butiker.

Nya insatser för att minska skador

Antalet skador i länet har ökat under 2024, inte minst med en del större bränder, även vattenskadorna är många och kostsamma. Vi fortsätter att jobba på olika sätt för att förebygga. Vi anordnar utbildningar för hantverkare, hembesök hos nya försäkringstagare, en mängd kommunikationsinsatser, erbjuder larmsystem för att minska risken för vattenskador i kök med mera. Allt detta både för att
långsiktigt motverka att våra kunder drabbas av skador och mer akut genom varningar vid exempelvis risk för översvämning eller skogsbrand.

Personliga möten

I ett samhälle där allt fler tjänster nyttjas via appar och internettjänster, ser vi ett stort värde i att även möta våra kunder ”irl”. Det kan handla om ett besök ute hos en företagseller lantbrukskund, ett möte kring ett bostadsköp eller planering av familjens ekonomi på vårt kontor eller digitalt. Vi träffar också våra kunder på olika events runt om i länet. På musikfestivalen Alive var det många
ungdomar som kom för att prata eller bara få en lugn stund, barnfamiljerna träffade vi på ”vår” dag på Tomteland, hockeyälskare på matcher med Leksands IF och Mora IK. Vi bjuder även in våra kunder till egna events ett lyckat exempel är DalarnasDagen, som genomfördes för andra året i Falun. Där är vårt syfte att få möta dalfolket och dela med oss av våra kunskaper, samtidigt som vi bjuder
på roliga aktiviteter för barnen.

Stolt arbetsgivare

Med den verksamhet vi bedriver, är det helt avgörande att kunna locka till oss den bästa kompetensen inom vår bransch. Därför var det ett oerhört glädjande besked vi fick i slutet av året, att vi hade tagit ytterligare kliv uppåt på undersökningsföretaget Universums lista över Sveriges bästa arbetsgivare,
där vi ligger högst bland både banker och försäkringsbolag. Jag ser det här som ett kvitto på att vi gör rätt saker för att våra medarbetare ska trivas och växa hos oss.

Till sist vill jag tacka alla våra kunder för förtroendet - och alla medarbetare för era insatser under året. Jag ser fram emot kommande steg på resan tillsammans kan vi göra storverk!