”Jag är ett bollplank”. Så svarar Alexander Behnan, försäkringsrådgivare företag, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Alexander, försäkringsrådgivare: ”Jag är ett bollplank”

”Jag är ett bollplank”. Så svarar Alexander Behnan, försäkringsrådgivare företag, på frågan om varför Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

Att inge förtroende. Att finnas till hands. Att förklara det som är svårt. För försäkringsrådgivaren Alexander Behnan går jobbet på Länsförsäkringar Bergslagen och rollen som tränare för sonens fotbollslag hand i hand.

Precis som många kollegor är Alexander född och uppvuxen på den ort där han jobbar. I hans fall Örebro. Och den lokala närvaron tror han är det viktigaste skälet till att Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder.

– Ärligt talat: försäkringar är inte alltid jätteroligt. Hur ska du tänka, hur ska du värdera? Jag kommer ut till dig som företagare, ser hur du har det och förklarar på plats hur du kan tänka och göra. Jag blir ett lokalt bollplank, säger han.

Känner uppskattning varje dag

Han har en personlig relation med kunderna. I stället för att de ska ringa en mer opersonlig kundtjänst ringer de direkt till honom när de har byggt ut eller köpt någon ny inventarie.  Och ibland bara för att se om han vill ta en fika.

Han känner varje dag uppskattning av kunderna. Personligen har han också en fördel i att han är mångspråkig, förutom svenska och engelska pratar han också arabiska och syrianska.

– Kommer du hit helt ny från ett annat land är försäkringssystemet helt nytt. Att få allt krångligt med ansvar, rättsskydd och annat förklarat på sitt eget språk är väldigt uppskattat.

Tränar sexåringar i fotboll

Engagemanget i jobbet är stort. Nästan lika stort som i Örebro Syrianska IF – fotbollslaget som alla hans tre barn spelar i. Yngsta dottern är än så länge bara med i föreningens bollek, men de två äldre sönernas hela tillvaro kretsar kring fotboll. Och Alexander har ryckts med så mycket att han nu också tränar mellanbarnets lag, ett gäng fotbollshungriga sexåringar.

– Det ger mig så mycket. Barnens lycka, framför allt. Det är ett skönt sätt att koppla bort också, att bara fokusera på barnen. Det ger mig och mina barn tid tillsammans också.

Ett förtroendeingivande stöd

Och likheten mellan jobbet och tränaruppdraget är som sagt tydlig.

– Jag får förklara saker, hur man ska tänka, och vara tillgänglig. På båda ställena är jag ett tryggt stöd som de ska känna förtroende för.

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en undersökning om hur nöjda kunderna är i olika branscher. Kunderna får svara på en rad frågor och ranka de olika bankerna, försäkringsbolagen och fastighetsförmedlingarna.

Länsförsäkringar toppar i år flest kategorier, hela sex stycken:

  • Bolån
  • Privat Bank
  • Privat Försäkring
  • Privat Pension
  • Företag Försäkring
  • Fastighetsförmedling

Läs mer om utmärkelserna

Se alla nyheter