Årets bilplåtverkstad

Utmärkelsen Årets bilplåtverkstad omfattar de bilplåtverkstäder i Västernorrlands län som har avtal med Länsförsäkringar Västernorrland och utför minst 20 skadereparationer per år. 


Som det ledande försäkringsbolaget i länet är det naturligt och självklart för oss att ta ansvar för viktiga hållbarhetsfrågor som miljö och kundnöjdhet. Vårt hållbarhetsarbete ska bidra till långsiktig trygghet för våra kunder och vara till nytta för alla i länet.

- Som en del i vårt hållbarhetsarbete vill vi stimulera våra avtalade bilverkstäder att minska sin miljöpåverkan och att göra våra gemensamma kunder riktigt nöjda med reparationen. Därför har vi tagit fram utmärkelsen Årets bilplåtverkstad, säger Christer Norman, gruppchef motorskador på Länsförsäkringar Västernorrland.

Vilka bilplåtverkstäder mäter vi?

Kundundersökningen och mätningen omfattar de bilplåtverkstäder i Västernorrlands län som har avtal med Länsförsäkringar Västernorrland och som utför minst 20 skadereparationer per år.

Vad mäter vi?

Vi mäter miljöpåverkan och kundnöjdhet:

  • Andelen begagnade delar i reparationer
  • Andelen plastreparationer
  • Kundens bedömning av verkstaden (tre frågor ställs, skalan är femgradig):
    • Personalen på verkstaden hade ett serviceinriktat och bra bemötande
    • Jag är nöjd med utförd reparation
    • Totalt sett är jag nöjd med valet av verkstad

Hur poängsätter vi?

De här tre parametrarna poängssätts och summeras: 

  1. Andel begagnade delar 0-100
    Beror på procentandel begagnade delar.
    Exempel: 24,7 procents andel begagnade delar ger 24,7 poäng.
  2. Andel plastreparationer 0-100
    Beror på procentandel plastreparationer.
    Exempel:18,2 procents andel plastreparationer ger 18,2 poäng.
  3. "Nöjd kund-mätning"
    Skala 1-5 där kunderna poängsätter. Poängsättning 5 gånger medelvärde.
    Exempel: Medelvärde av poäng i skalan är 4,5, vilket ger 22,5 poäng.

Summa: 1 + 2 + 3

Du kan följa resultatet

Under året kan du följa vilka tre verkstäder som ligger i topp varje månad här på webben. 

När utses vinnaren?

Den bilplåtverkstad i länet som får högst sammanlagda poäng i slutet av 2019 utses till vinnare av Länsförsäkringar Västernorrland. Vinnaren får utmärkelsen Årets bilplåtverkstad som de får rätt att använda i sin marknadsföring under hela 2020. 

 Ring eller mejla mig gärna

Profilbild för Christer Norman

Christer Norman

Gruppchef Motorskador