BankID

Med BankID kan du identifiera dig digitalt. Här förklarar vi hur du installerar, spärrar och förnyar ditt BankID.

Kvinna som sitter vid skärm och identifierar sig med Bank ID.

Få hjälp av vår BankID-support

Behöver du teknisk hjälp att installera ditt BankID? Ta hjälp av vår BankID-support:

Alla dagar: 08:00 – 22:00

Telefon: 063-19 74 25

Så kommer du igång med Mobilt BankID

För att kunna installera Mobilt BankID behöver du ett privatkonto och ett befintligt BankID eller en säkerhetsdosa. Saknar du en säkerhetsdosa eller om batteriet tagit slut kan du kontakta vår kundservice för mer information. 

  1. Ladda ner appen

    Ladda ner appen Mobilt BankID till din smartphone (smartmobil) eller surfplatta. Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har.

  2. Logga in

    Logga in på Mina sidor eller i appen med din säkerhetsdosa eller befintliga BankID.

  3. Klicka på BankID

    Klicka på BankID, som du hittar på startsidan på Mina sidor eller i appen.

  4. Godkänn och signera

    För att godkänna villkoren för ett nytt BankID använder du din säkerhetsdosa om du loggade in med den eller ditt befintliga BankID.Gå sedan vidare för att ladda ner Mobilt BankID till din BankID-app.

  5. Starta appen och verifiera dig

    Starta appen i din mobil och skanna av QR-koden på datorskärmen. 

  6. Digital kontroll av ID-handling

    Om du använde din säkerhetsdosa när du godkände och signerade villkoren för ett nytt BankID kommer en extra digital kontroll av ID-handling göras. Kontrollen görs direkt i BankID-appen och du behöver ha ett giltigt pass eller Nationellt ID-kort från polisen tillgängligt. Det räcker inte med svenskt körkort då det inte är en giltig ID-handling.

     

    Din mobiltelefon måste även vara utrustad med NFC-läsare vilket de flesta moderna telefoner har. Om du inte har en mobiltelefon med NFC-läsare kan du inte genomföra den digitala kontrollen och därmed inte hämta ett Mobilt BankID. Du är då välkommen in på något av våra kontor så hjälper vi dig vidare med ditt BankID. I den här filmen kan du se hur den digitala kontrollen av ID-handling går till. 

  7. Välj en personlig säkerhetskod

    Välj en personlig säkerhetskod som du kommer att använda när du ska identifiera dig och signera i framtiden.

Klart, nu kan du börja använda Mobilt BankID!

Bra att tänka på!

Ny telefon? Vänta med att återställa din gamla telefon tills du har laddat ner ett nytt BankID till din nya telefon med hjälp av ditt befintliga på din äldre telefon. 
 

Det kan vara bra att ha flera BankID om du skulle förlora exempelvis din mobiltelefon.

Kom ihåg att du alltid behöver ha med egen giltig svensk ID-handling samt din telefon när du besöker ett av våra kontor.

 

Om du är 16-18 år

För att kunna ansöka om Mobilt BankID eller BankID behöver du en säkerhetsdosa. Tillsammans med din förmyndare ansöker du om en säkerhetsdosa på ditt lokala kontor genom att boka en tid.

Om du är under 16 år

Då kan du välja om du vill skaffa Mobilt SäkerhetsID eller Mobilt BankID.

Mobilt SäkerhetsID

Ska du bara se och göra överföringar mellan dina egna konton samt swisha kan du skaffa Mobilt SäkerhetsID. Det är vår variant på BankID som bara fungerar hos oss och som du enkelt skaffar genom att be dina förmyndare ringa Telefonbanken.

Mobilt BankID

Vill du även kunna identifiera dig utanför Länsförsäkringar, till exempel för att logga in på 1177, Trafikverket och lokaltrafik, kan du skaffa ett Mobilt BankID. Då behöver du ansöka genom att besöka ditt lokala kontor.

När du ansöker på kontor

Tänk på det här inför besöket:

  • Om du har två förmyndare behöver båda vara med, annars behövs en fullmakt från den andra förmyndaren.
  • Både du och dina förmyndare behöver ha med sig id-handling för att legitimera er, om en förmyndare har fyllt i en fullmakt behövs en vidimerad kopia på förmyndarens id-handling. Med vidimerad kopia innebär det att två utomstående personer behöver ha bevittnat fullmakten genom underskrift. 
  • Vi erbjuder även att dina förmyndare kan signera avtalet digitalt på distans. Det kräver dock att alla dina förmyndare har ett Mobilt BankID. Efter att avtalet signerats på distans av dina förmyndare, kan du själv gå till kontoret för att få ut ditt Mobila BankID. Glöm inte att ta med din ID-handling!
  • Ta med din mobil och ladda ner apparna Swish och Mobilt BankID innan besöket.

Ansökan med fullmakt

Skaffa BankID till datorn (BankID på fil)

Logga in på Mina sidor och gå till BankID, som du hittar på startsidan. Där kan du skaffa BankID på datorn.

Obs! Sen juni 2023 tillåts inte längre säkerhetsdosan användas som metod för att hämta ett BankID-på-datorn. Ändringen syftar till att stärka skyddet för dig som kund samt möta externa regelverkskrav. För att kunna skaffa ett BankID på datorn så måste du ha loggat in med ett befintligt BankID-på-datorn eller Mobilt BankID.

Mobilt BankID kommer fortsättningsvis kunna hämtas med säkerhetsdosan.

Aktivera ett digitalt ID-kort 

Du aktiverar det direkt i BankID-appen med ett nationellt ID-kort eller pass.

  1. Klicka på ikonen för "ID-kort" som ligger längst ner i appen.
  2. Ha ditt svenska pass eller nationella ID-kort till hands.
  3. Följ instruktionerna i appen.

Förnya ditt BankID

På Mina sidor eller via appen kan du enkelt förnya ditt BankID om giltighetstiden håller på att gå ut eller om du har bytt mobiltelefon. 

Om du är över 16 år

Om du är över 16 år använder du din säkerhetsdosa, befintligt BankID eller besöker ett av våra kontor för att installera ditt nya BankID. Det gäller för Mobilt BankID och BankID på datorn.

Om du är 7-16 år

Om du är 7-16 år använder du ditt befintligt BankID eller besöker ett av våra kontor för att installera ditt nya BankID. Det gäller för Mobilt BankID.

Förnya BankID via Mina sidor

  1. Logga in på Mina sidor med din säkerhetsdosa eller BankID
  2. Klicka på BankID på startsidan 
  3. Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt BankID
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av BankID
    Tänk på att du kommer behöva ett pass eller Nationellt ID-kort tillgängligt för att kunna slutföra nedladdningen av BankID.

Förnya Mobilt BankID via appen

  1. Logga in på appen med din säkerhetsdosa eller BankID
  2. Klicka på Inställningar och välj BankID 
  3. Klicka på Skaffa BankID
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt Mobilt BankID
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av Mobilt BankID
    Tänk på att du kommer behöva ett pass eller Nationellt ID-kort tillgängligt för att kunna slutföra nedladdningen av BankID.

Spärra eller radera ditt BankID

Om du tror att någon har kommit över lösenordet till ditt BankID - spärra det direkt. Du kan antingen kontakta vår Kundservice/Telefonbank 0771-666 555 så hjälper vi dig med det eller så kan du göra det själv enligt nedan instruktion:

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Gå till BankID på startsidan
  3. Klicka på Visa & spärra BankID

Ökad säkerhet med QR-kod

När du loggar in på Mina sidor med ett Mobilt BankID på en annan enhet, till exempel en dator, behöver du verifiera dig med en QR-kod. QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att enheten du loggar in på finns nära mobilen med BankID-appen. Det extra steget i legitimeringen är till för att öka säkerheten.

Så använder du Mobilt BankID på en annan enhet

  1. Gå till inloggningssidan för Mina sidor och välj Mobilt BankID.
  2. En QR-kod visas upp på datorskärmen.
  3. Starta BankID-appen i mobilen. Tryck på QR-ikonen och rikta sedan kameran mot QR-koden som visas på datorskärmen.
  4. Identifiera dig med din säkerhetskod, Touch ID eller Face ID i BankID-appen.
 

Villkor för BankID

Ladda gärna ner och läs igenom villkoren.

BankID - villkor

Mobilt SäkerhetsID - villkor

Frågor och svar om BankID