Livsfarligt att vara trött bilförare i jultrafiken

Nu drar jultrafiken igång och utöver det stora antalet bilar på vägarna så är vi ofta stressade och trötta så här års. Omkring 20-30 procent av alla trafikolyckor i Sverige bedöms vara trötthetsrelaterade enligt NTF.

 

Mörkret är en stor bidragande faktor till att vi känner oss sömniga och okoncentrerade bakom ratten men även det faktum att allt fler sover för lite och för dåligt. Att sitta i bilen efter alltför många timmars vakenhet är inte ovanligt, särskilt när vi är på väg mot ledighet efter många veckors arbete.

– Se till att du är utvilad när du sätter dig i bilen. Om du blir trött under resan är det viktigt att ta en paus. Kanske äta och dricka något, ta en kort promenad och eventuellt även sova en kort stund, säger Daniel Alkeberg, verksamhetsutvecklare inom skadeförebygg på Länsförsäkringar Kalmar län.

Även det faktum att vi ständigt har tända lampor runt omkring oss påverkar vår sömn negativt. Dygnsrytmen styrs till stor del även av ljuset och under vargtimmen, mellan tre och fem på morgonen, är risken som störst för att somna bakom ratten, berättar Daniel. Att ha varit vaken i upp mot 20 timmar är lika farligt som att köra bil med en sömntablett i kroppen eller 0,8 promille alkohol i blodet. Dessutom visar undersökningar att de allra vanligaste trötthetsrelaterade olyckorna sker då endast några få mil återstår till målet.

Yngre personer har även större sömnbehov än äldre och blir därför snabbare trötta vid längre körningar. 30 procent av förare i åldern 20 till 24 år att de somnat eller nästan somnat i samband med bilkörning under det senaste året. Att ha sovit för lite, att ha varit vaken för länge eller att köra sent på natten eller tidigt på morgonen ökar risken för en trötthetsrelaterad olycka. Riskgrupper är framförallt unga förare, yrkesförare, skiftarbetare och förare med sömnstörningar. (Källa vti.se)

Under en långkörning är det också viktigt att du packar bilen säkert. En god regel är att placera det tyngsta i botten av bagageutrymmet och nära bilens sidoväggar och ryggstöd. Se även till att inga lösa föremål kan kastas omkring i bilen vid en kraftig inbromsning. Se också till att bilen är rustad inför vintern. Bra vinterdäck på bilen är en förutsättning, oavsett om du kör dubbade eller dubbfria. Men vinterdäck gör dig inte till automatiskt till en bättre förare. Se till att rutor och backspeglar är skrapade innan du sätter dig bakom ratten. En iskall vindruta immar lätt igen - då är det klokast att vänta någon minut innan du ger dig iväg. Ingen vill möta en förare som inte ser. Bra utrustning att ha i bilen: startkablar, bogserlina, ficklampa, snöskyffel, reflexväst samt en varm filt


Så här kan du förbereda dig när du ska köra längre sträckor:

-Undvik alkohol dagen innan du ska köra en längre sträcka, alkohol stör sömnen.
-Ta regelbundna vilopauser och kör inte för långa sträckor åt gången.
-Var extra uppmärksam på trötthetssignalerna vid natt- och mörkerkörning.
-Ta en tupplur – det är det bästa sättet att undvika att nicka till bakom ratten. Men sov inte längre än 30 minuter, då går du in i djupsömn.
-Kombinera gärna tuppluren med en kortare promenad och en kopp kaffe.
-Se upp för vargtimmarna

 

Kontakt:
Daniel Alkeberg, verksamhetsutvecklare Skadeförebygg, Länsförsäkringar Kalmar län,
073-089 9373, daniel.alkeberg@LFkalmar.se

Anna Cederbrink, kommunikationschef, Länsförsäkringar Kalmar län,
070-337 9179, anna.cederbrink@LFkalmar.se

Se alla pressmeddelanden