Så här skyddar du dig mot telefonbedrägerier

Har du råkat ut för ett telefonbedrägeri? Då är du inte ensam. Vishing, som det också kallas, är den brottstyp som just nu ökar snabbast av de brott som polisanmäls.

Bedrägeri via telefon ökar kraftigt och många luras att lämna ut koder, kort- och inloggningsuppgifter. Inte sällan riktar bedragarna in sig på äldre och andra utsatta grupper. Man presenterar sig som att man kommer från till exempel banken eller en myndighet. Ofta är man mycket trevlig och kanske har man också tagit reda på personlig information för att verka trovärdig. Men bakom rösten kan det alltså finnas ett kriminellt nätverk. Var därför alltid skeptisk när en okänd ringer och tänk på det här:

  • Lämna inte ut koder, kort-/inloggningsuppgifter eller andra känsliga uppgifter.
  • Använd inte bankdosan eller ditt bank-id under ett telefonsamtal.
  • Om du inte vet vem som ringer, eller om du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du kan kontrollera.
  • Lita inte på någon som ringer bara för att den har personliga uppgifter om dig.
  • Om du drabbas av ett bedrägeri, eller misstänker att du har drabbats, kontakta omgående din bank. Polisanmäl samtalet och ta stöd av människor i din närhet.

Här ser du en film om hur ett telefonbedrägeri kan gå till.

 

Se alla nyheter