Illustration av betalningar i utlandet.
Illustration av betalningar i utlandet.

Betalningar till och från utlandet

Trygga utlandsbetalningar när du ska skicka pengar inom och utanför EU. Välj SEPA- eller Normalbetalning och gör betalningen själv via Mina sidor eller ta hjälp av Telefonbanken.

Välj länsförsäkringsbolag

Länsförsäkringar består av 23 länsförsäkringsbolag, som har unika villkor och priser. Välj ditt bolag för att hamna rätt.

Kvinna tittar på datorskärm samtidigt som hon pratar i telefon.

Betalningar till utlandet

Du kan välja olika typer av utlandsbetalningar beroende på valuta och till vilket land du ska skicka pengar. Enklast och billigast gör du en SEPA- eller Normalbetalning på Mina sidor. Du kan även komma in på något av våra kontor eller kontakta Telefonbanken.

Är det första gången du ska göra en utlandsbetalning?

Har du tidigare aldrig skickat utlandsbetalningar genom oss, eller var din senaste utlandsbetalning innan 1 december 2022, behöver du hjälp av oss att aktivera tjänsten igen. Det gör du genom att besöka något av våra kontor eller kontakta Telefonbanken.

SEPA-betalning

Välj SEPA-betalning när du ska skicka pengar i euro till EU- och EES-länderna, samt Schweiz. Normalt når betalningen mottagarens bank samma dag om du skickar betalningen på Mina sidor före klockan 14.15 en bankdag och den kostar ingenting. Skickar du betalningen efter klockan 14.15 kan det uppstå en kostnad i mottagarbanken som mottagaren får betala. 

Normalbetalning

Välj Normalbetalning när du ska skicka pengar i annan valuta än euro till EU- och EES-länderna, samt Schweiz och även länderna utanför EU-/EES-området. Pengarna når betalningsmottagarens bank beroende av land och vilka rutiner mottagarbanken har.

Utlandsbetalning på Mina sidor

Om du vill göra en utlandsbetalning på Mina sidor till en ny mottagare, behöver du din säkerhetsdosa för att kunna registrera mottagaren. Vid framtida betalningar till samma mottagare, räcker det med att signera din betalning med BankID.

Utlandsbetalning via Telefonbanken

  1. Fyll i beställningsblanketten och skicka in den via ett säkert meddelande.
  2. Därefter ringer du till Telefonbanken (0771-666 555 mellan kl 07.30-16.00) för att skicka utlandsbetalningen. För avvikande öppettider, se Telefonbanken.

Det här behöver du för att göra en utlandsbetalning

  • Namn, adress och land på den som ska ta emot pengarna. Kontrollera att alla uppgifter är korrekta.
  • Kontonummer där pengarna ska sättas in. Numret skrivs i IBAN-format, en internationell standard. Du hittar ditt kontonummer i IBAN-format i internetbanken under "Kontoinfo".
  • Bankens BIC/SWIFT-adress dit pengarna ska skickas. Det är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut. När du fyllt i den hämtas betalningsmottagarens namn och adress automatiskt. Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress är ELLFSESS.
  • Några länder använder ett nationellt id istället för istället för BIC/SWIFT-adress, till exempel USA och Kanada. Det börjar med två bokstäver och sedan ett antal siffror för varje land.

Kontrollera med mottagarbanken i vilken valuta du ska skicka pengarna.

Banken behöver också ha aktuell kundkännedom om dig och veta vad utlandsbetalningarna avser. Vi kan även behöva underlag som styrker betalningarna och pengarnas ursprung.

Betalningar från utlandet

Ska du ta emot en betalning från utlandet? Så fungerar det.

Prislista utlandsbetalningar

Prislista för utlandsbetalningar

Landinformation

Ta reda på vilka länder du kan skicka pengar till och på vilket sätt.

Landinformation

Tänk på valutakursen

När du gör en utlandsbetalning reserveras beloppet på ditt konto med en preliminär valutakurs och när växling sedan sker bestäms kursen. Tänk därför på att ha tillräckligt med pengar på kontot för att slippa övertrassering om slutbeloppet skulle bli högre än det som är reserverat.

Aktuella preliminära valutakurser

Hjälp med valutaomvandling

Betala med kort utomlands

Reklamation

Om något blir fel vid en utlandsbetalning vänder sig kunden till sitt lokala kontor för att få hjälp med reklamation. I vissa fall kan den mottagande banken begära kompletterande uppgifter eller skicka tillbaka beloppet. Det kallas också för reklamation. Det kan vara bra att veta att reklamationer ofta tar lång tid att handlägga och att tiden kan variera mycket mellan olika länder i världen.

Eventuella kostnader för reklamationer

Om orsaken till reklamationen inte beror på kunden, har kunden rätt till ersättning för avgifter och ränta som uppstått. Om det däremot beror på att kunden lämnat fel uppgifter tar vi ut en reklamationsavgift enligt prislistan. Vissa utländska banker tar betalt för att handlägga reklamationer. Den kostnaden blir känd för oss i efterhand och tas således ut från kundens konto i efterhand.

DNB är vår samarbetspartner för förmedling av utlandsbetalningar.

Frågor och svar om utlandsbetalningar