Byta däck – datum och regler att ha koll på

När är det nu man ska man byta till vinterdäck och sommardäck? Och vad säger egentligen reglerna om friktionsdäck och dubbdäck? Här är allt du behöver ha koll på när det gäller däckbyte.

7 sätt att ha koll på däcken

Händer det att du grubblar över vad som egentligen gäller med bytet till sommar- eller vinterdäck? Då är du troligtvis inte ensam. Det är faktiskt en smula råddigt det här med alla datum, vad som räknas som vinterväglag och inte – och inte minst – vilka slags däck som ger bäst grepp och säkerhet utifrån var och hur du brukar köra. Med den här guiden hoppas vi du får bättre grepp om däck!

  1. Datum för däckbyte - enkel översikt

    Till att börja med är det några datum att hålla ordning på. Inte så knepigt egentligen. Men lätta att glömma bort. Det är samma regler för däckbyten i hela landet. Däremot kan övergångsperioderna mellan vinter- och sommarväglag vara olika beroende på om du bor i norr eller söder.

     

    • 1 oktober Dubbdäck är tillåtna
    • 1 december Vinterdäck krävs vid vinterväglag
    • 31 mars Inget krav längre på vinterdäck
    • 15 april Dubbdäck ska normalt inte användas längre
  2. Så säger lagen - vinterdäckslagen på begriplig svenska

    Visste du att det finns en lag som talar om när vinterdäcken ska på och av? Det viktigaste i den kan kort och gott sammanfattas så här: ”Mellan den 1 december och 31 mars är lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.”

    Men vad räknas då som vinterväglag?

    Ja, i vinterdäckslagen definieras vinterväglag som: ”att det finns frost, is, snö, eller snömodd någonstans på vägen”. Även vägrenen räknas in här.
    I Transportstyrelsens regler kompletteras det här med att gälla även om det finns risk för vinterväglag. Skulle det råda delade meningar om det hela är det i praktiken polisen som avgör om vinterväglag kan anses råda på en viss plats.

  3. Däcklingo – vinterdäck, friktionsdäck och sommardäck

    Vinterdäck, dubbdäck, året-runt-däck och friktionsdäck. Det är lätt att bli bortdribblad av de olika benämningarna på däck. Här reder vi ut vad de faktiskt betyder – och vilka slags däck som är bäst för olika situationer och väderlekar.

    Vinterdäck

    Som vinterdäck räknas både dubbdäck och dubbfria däck. Ibland kallas dubbfria däck även för friktionsdäck. Om det sker utan fara för trafiksäkerheten kan du köra utan vinterdäck i några speciella situationer, bland annat till och från bilbesiktningen eller om bilen blir bogserad till en verkstad.

    Dubbdäck

    Det är tillåtet att köra med dubbdäck från 1 oktober till 15 april oavsett väglag. Men dubbdäck är också tillåtna under andra perioder om det råder vinterväglag, eller om man befarar att vinterväglag kan uppstå.

    Det är strängare regler för dubbdäck, bland annat för att de sliter mer på vägbanan när vägen inte är snötäckt. Därför blir det allt vanligare med dubbdäcksförbud vissa zoner. Då spelar det ingen roll vad det är för väglag. Förbudet kan till exempel gälla en enskild gata i en stad eller hela länder i Europa.

    Friktionsdäck

    Dubbfria vinterdäck kallas ibland friktionsdäck, eller ”året-runt-däck”, eftersom de är tillåtna året runt. Men även om friktionsdäck inte är förbjudna är de inte heller optimala under den varma årstiden. De slits snabbare än vanliga sommardäck och de har sämre vägegenskaper.

    Under perioden 1 december till 31 mars måste du använda vinterdäck (friktionsdäck eller dubbdäck) om det råder vinterväglag.

    Sommardäck

    Mellan den 1 december och 31 mars får du inte köra med sommardäck om det är halt på vägarna, eller finns risk för halka. Enligt reglerna måste du byta till sommardäck senast 15 april - om det inte råder vinterväglag där du ska köra. Om väglaget så kräver är det tillåtet att använda vinterdäck även senare på våren.

    Ett bra skäl att ha rätt däck på sommaren

    Vinterdäck och dubbdäck är betydligt osäkrare på sommaren. Vid sommarväglag är bromssträckan för vinterdäck 15-20 procent sämre jämfört med sommardäck.

  4. Få koll på mönsterdjup - en gång för alla

    Det är viktigt att ha ett bra mönsterdjup och dubbutstick men det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper.

    Vid vinterväglag gäller minst 3 millimeter för lätta fordon och personbilar och minst 5 millimeter för tunga fordon. Vid sommarväglag ska däck ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup.

     

    ”Lagen säger minst 3 millimeter mönsterdjup på vinterdäck, men tänk på att ha marginal så att de håller hela säsongen. Tänk också på att placera de däck som har bäst mönsterdjup bak.”

     

    Gå på djupet om mönsterdjup och däcktryck här

  5. Rätt däck - utifrån var du bor

    Hur ska man tänka kring valet mellan dubbdäck och friktionsdäck? Ja, det beror på hur väglaget är där du bor eller brukar köra under den kalla delen av året. Dubbade däck är de säkraste om det är is på vägbanan. Dubbfria däck för nordiska förhållanden har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is.

    Det finns inga perfekta däck för alla situationer och väglag, utan här får man göra sitt val efter sina egna behov. Mer guidning kring val av vinterdäck finns hos STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization.

    Glöm inte släpet

    Hur tänker man rätt när det gäller släpvagnen då? Jo, lagkravet är detsamma. Alltså vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars. Men en detalj att ha koll på är att det är dragbilens typ av vinterhjul som styr vad du behöver ha på släpet. Följande gäller:

    • Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag.
    • En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.

    Ett tips är därför att ha dubbdäck på släpvagnen. Då spelar det ingen roll om dragbilen har dubbdäck eller friktionsdäck.

  6. Köpa däck – förstå symboler och märkningar

    Om du köper dina däck på nätet är det viktigt att välja däck som är anpassade för nordiskt klimat. De ger i de allra flesta förhållanden ett bättre grepp än däck anpassade för mellaneuropeiska klimat. Håll utkik efter symbolen alptopp/snöflinga som visar att däcket uppfyller den senaste definitionen för godkänt vinterdäck. Mer information om märkningar och krav på vinterdäck hittar du hos Transportstyrelsen.

  7. Byta däck själv – säkra tips

    Gillar du att göra jobbet själv? Inga problem, men se till att ha koll på säkerheten.

    • Se till att stå på plan mark
    • Ha rätt verktyg och utrustning för jobbet
    • Säkra upp med pallbockar under bilen ifall domkraften skulle välta eller gå sönder
    • Dubbelkolla att du dragit alla hjulbultar rätt
    • Glöm inte att efterdra hjulbultarna efter ca 10 mil

Gör som proffsen - däcktänk från våra experter

Vi bad tre av våra sakkunniga inom trafiksäkerhet ge några personliga tips.

Anders Wallstenius, skadeförebyggare Stockholm

- Ett tips är att byta till vinterdäck i god tid så att däcken hinner gå in sig lite, eftersom de blir lite torra av att förvaras under sommaren. Vänta inte till sista stund, snön kommer lika plötsligt varje år.

- Om du förvarar dina däck på ett däckhotell, se till att du bokar hjulskifte i tid. Under en kort period vill alla få på sina vinterhjul och det är bättre att köra några mil extra på barmark än att få ta sig fram på första snön med sina sommarhjul.

Ewa Renkonen, skadeförebyggare Umeå

- Om du köper dina däck på nätet är ett tips att titta efter så att de verkligen är anpassade för nordiskt klimat. Det finns många däck som är märkta med snöflinga, men som inte är anpassade för nordiskt klimat utan är optimerade för att fungera bäst i mellaneuropa.

Kenneth Johansson, skadeförebyggare Skåne

- Olika typer av vinterdäck är bra på olika saker och i södra Sverige varierar vinterunderlaget mycket. Därför är det viktigt att man väljer däcken både efter var man bor och vilka pendlingsvägar man har. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar (att man skär lameller i däcket som förbättrar greppet) jämfört med dom för mellaneuropeiska förhållanden.

Välj rätt bilförsäkring också

Oavsett vad du har för däck på bilen gäller det förstås att ha koll bakom ratten – och rätt skydd om något händer. Visste du till exempel att en trafik- eller halvförsäkring inte ersätter skador på din egen bil?

Läs om våra bilförsäkringar och se ditt pris