Kontakta oss

Informationen gäller för Länsförsäkringar Värmland

Arvika

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Ring oss

Vardagar 08.00-16.00

växlens tillgänglighet under dagen

Besök oss

Kyrkogatan 10, 671 32 Arvika

Vardagar 09.30-15.00

Postadress

Kyrkogatan 10
671 32 Arvika

E-post

info@LFvarmland.se
Våra kontaktpersoner

Viktiga telefonnummer

Telefonbanken

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 8.00-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid:
Skadejour övriga tider:

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International:

Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Öppettider: Dygnet runt

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Försäkringar

    Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande om beslutet kan ha rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på annat sätt. Länsförsäkringar har dock rätt att använda sig att automatiserat beslutsfattande om det är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal mellan dig och Länsförsäkringar eller du har gett ditt samtycke.

  • Försäkringar

    Personuppgifterna hämtas från dig när du tecknar avtal med bolag inom länsförsäkringsgruppen eller genom andra kontakter mellan dig och Länsförsäkringar. Det kan till exempel vara genom webbformulär, e-post, chatt, ansökningar på papper och telefonsamtal som spelas in. Vi kan även få personuppgifter från andra bolag inom länsförsäkringsgruppen, din arbetsgivare eller från andra samarbetspartners. Vi kan även i vissa fall inhämta hälsouppgifter från vårdgivare, men i dessa fall inhämtar vi först en fullmakt från dig. Därutöver inhämtar vi personuppgifter löpande från allmänt tillgängliga källor såsom privata och offentliga register.

    Uppgifter kan även inhämtas från en tredje part, som till exempel från en organisation som ingår gruppförsäkringsavtal med oss. Vid skaderegleringkan kan vi få uppgifter från en skadelidande tredje man eller från en annan försäkringsgivare vars kund är involverad i samma skada.

  • Försäkringar

    Länsförsäkringar behandlar personuppgifter om dig i de fall du t.ex. är försäkringstagare, bankkund, försäkrad, medförsäkrad, inbetalare, förmånstagare, skadelidande, panthavare, god man, förvaltare, fullmaktshavare, kontaktperson eller företrädare för en juridisk person, verklig huvudman eller webbplatsbesökare.

    De personuppgifter som behandlas är exempelvis namn, civilstånd, kontaktuppgifter, personnummer och i vissa fall även uppgifter om yrke och medborgarskap, ekonomiska förhållanden samt hälsouppgifter. Vi behandlar även onlineidentifikatorer såsom IP-adresser, MAC-adresser eller motsvarande.

  • Försäkringar

    Länsförsäkringar kommer aldrig att sälja dina personuppgifter. Däremot lämnar vi ut personuppgifter till andra bolag inom länsförsäkringsgruppen, med beaktande av banksekretess i förekommande fall, för statistiska ändamål och även för marknadsföringsåtgärder. Personuppgifter kan även komma att lämnas ut till andra företag som bolag inom länsförsäkringsgruppen samarbetar med för att utföra sina tjänster, exempelvis Bankgirocentralen, leverantörer av IT-infrastrukturtjänster, försäkringsförmedlare samt återförsäkringsbolag. Det kan gälla både inom och utom EU- och EES-området. Se ytterligare information om mottagare utanför EU och EES (under avsnitt Överföring av personuppgifter utanför EU/EES).

    Därutöver kan dina personuppgifter lämnas ut till myndigheter, om Länsförsäkringar är skyldiga att göra det enligt lag. I samband med tvister och andra förfaranden för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk kan personuppgifter också komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter. Uppgifter kan även lämnas ut till borgenärer med panträtt i försäkrad fast egendom eller tomträtt. Därutöver kan uppgifter om ditt sakförsäkringsinnehav även lämnas ut till personer som du delar hushåll med.

    Den rättsliga grunden för att lämna personuppgifter till andra bolag är för att kunna fullgöra våra avtal med dig, eller rättslig förpliktelse om vi är skyldiga enligt lag. I vissa fall kan det även vara en intresseavvägning, till exempel Länsförsäkringars berättigade intresse att marknadsföra produkter och tjänster från andra bolag inom länsförsäkringsgruppen. 

  • Försäkringar

    Personuppgifterna kommer att sparas så länge avtalsförhållandet består, annat åtagande eller rättsligt anspråk kan göras gällande och därefter i högst 10 år utöver innevarande år med hänsyn till regler om preskription. I vissa fall kan uppgifterna komma att sparas längre tid på grund av annan lagstiftning såsom försäkringsavtalslagen eller föreskrifter om kapitaltäckningskrav som Länsförsäkringar vid var tid måste uppfylla. Andra tidsfrister kan också gälla när personuppgifter sparas för andra syften än på grund av avtalsförhållandet och är för att Länsförsäkringar ska uppfylla gällande lagstiftning avseende exempelvis motverkade av penningtvätt (5 år) och bokföring (7 år).

    Uppgifter som enbart behandlas för marknadsföringsändamål och som inte leder till avtal sparas normalt som längst sex månader.

  • Försäkringar

    Länsförsäkringar använder sig i vissa fall av så kallat automatiserat beslutsfattande, det vill säga beslut som fattas utan mänsklig inblandning och som har rättsliga följder för dig eller på liknande sätt i betydande grad påverkar dig. Det kan exempelvis vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.

  • Försäkringar

    Om Länsförsäkringar lämnar ut dina uppgifter till mottagare utanför EU- och EES-området, vidtar Länsförsäkringar lämpliga skyddsåtgärder för säkerställande av att dina rättigheter och friheter tillvaratas såsom exempelvis genom ingående av standardiserade dataskyddsavtal.

  • Försäkringar

    Försäkringsbolagen inom Länsförsäkringar kan också registrera och hämta vissa uppgifter från ett för försäkringsbranschen gemensamt skade­anmälningsregister (GSR). Detta register innehåller vissa uppgifter om skadan samt uppgift om vem som begärt ersättning och används endast i samband med skadereglering. Det innebär att försäkringsbolaget får reda på om du tidigare anmält någon skada hos annat försäkringsbolag. Ändamålet med GSR är att tillhandahålla ett underlag till försäkringsföretag för att identifiera oklara försäkringsfall. Därigenom kan företagen motverka utbetalning av ersättningar som baseras på oriktiga uppgifter. Uppgifterna kan även användas i avidentifierad form för statistiska ändamål.

    Personuppgiftsansvarig för GSR är Skadeanmälningsregister (GSR) AB, Box 24171, 104 51 Stockholm. Se www.gsr.se för mer information om den behandling av uppgifter som förekommer i registret.

    Försäkringsbolagen inom länsförsäkringsgruppen kan också komma att lämna uppgifter till Larmtjänst som är samverkansorganet för försäkringsbranschen vad gäller utredning av oklara uppgifter och eftersökning av stulen egendom. Personuppgiftsansvarig är Larmtjänst AB, Box 24158, 104 51 Stockholm.

Till frågor och svar


Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens