3 tips till dig som vill starta e-handel

Är du ett av många företag som i och med coronapandemin behöver gå från fysisk verksamhet till att bli mer digitala och börja erbjuda dina kunder e-handel? Vänta inte. Här finns möjlighet till nya kunder och försäljning dygnet runt.

Lyssna istället?

1. Vänta inte med e-handel

- gör något redan idag!

Petter Lilia arbetar på Wasa Kredit som erbjuder betallösningar. Han träffar många företag som står i startgroparna för e-handel. Coronapandemin har bidragit med en ökad hastighet och företagare har skyndat att få klart sina webbshoppar.

– Det absolut viktigaste är att påbörja sin satsning – att göra något. Det går inte att sitta stilla och vänta, säger Petter.

Det finns många frågor kring e-handel du behöver ta ställning till. Ska du satsa stort eller småskaligt? Hur komplex ska lösningen vara och hur tänker du dig designen? Du bör säkerställa att det är enkelt för dina kunder att navigera runt, se till att du har viktig information som rör kunders köp och förstås värna dina kunders säkerhet med en trygg betallösning.

Det finns med andra ord en del att ta reda på innan din e-handel är på plats. Varför inte ta tag i första bästa fråga när du läst klart den här artikeln? Förslag: börja botanisera bland tekniska lösningar.

2. Räkna med nya arbetsuppgifter

- ny kompetens i företaget eller klarar du det själv?

När du väl är igång ska din tekniska lösning falla på plats och e-handeln ska bli en naturlig del av arbetet i företaget. Att låta din e-handelslösning bli statisk är inte ett alternativ utan du behöver hela tiden utveckla och anpassa innehåll, utseende och struktur för att vara relevant för dina kunder och få bra synlighet på Google, så att potentiella kunder vet att du finns till.

För att din e-handel ska hittas på Google behöver du identifiera sökord som är kopplade till din verksamhet och det du säljer, och kontinuerligt arbeta med dem genom organisk sökmotoroptimering (SEO) och köpt sök (SEM), för det gör även dina konkurrenter.

Fundera över hur du kan säkerställa att kunder vill återkomma nästa gång de behöver köpa något. Här kan kundrecensioner vara en viktig pusselbit för att kunna utveckla din e-handel och därmed kundens köpupplevelse.

3. Se över ditt dataskydd

- småföretagare är särskilt utsatta för dataintrång

Förutom att din webbshop måste garantera dina kunders säkerhet när de köper hos dig, behöver du vara medveten om vilka risker det finns för dataintrång. Småföretagare är särskilt utsatta för dataintrång och virusattacker. Det kan exempelvis handla om att komma över kunders e-postadresser och kreditkortsinformation. Det sker ofta snabbt och skadar verksamheten. 

Martin Lindahl har tidigare arbetat på Polisen med underrättelse på internet och sociala medier, men arbetar numera på Länsförsäkringar. Han poängterar att det inte är de tekniska lösningarna som främst leder till olika former av bedrägerier på internet, utan att det är den mänskliga faktorn som ställer till det. Därför är det viktigt att du är försiktig och medveten om riskerna.

– Det är inget som drabbar ”andra”. Det kan mycket väl drabba ensamföretagare likväl som de stora multinationella företagen, säger Martin.

Rickard Lindström är försäkringsrådgivare på Länsförsäkringar och vet också vad som är viktigt för att undvika att falla offer för brott på internet.

– Först och främst tycker jag att den bästa försäkringen är att ha en säker webbplats och utbildade medarbetare. Se även till att stötta upp med en dataskyddsförsäkring. Då kan du få hjälp vid minsta lilla misstanke om dataintrång.

Senast uppdaterad: 2020-05-29