Om vi inte är överens
Länsförsäkringar ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut. Vi är naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra. Om du inte är överens finns det olika vägar att gå.
Länsförsäkringar Uppsala ägs av kunderna och för oss är det extra viktigt att du upplever att vi tagit hand om ditt ärende på bästa sätt. Om något inte fungerat som det ska uppskattar vi om du hör av dig:
1. Omprövning
Upplever du att vi inte lyssnat på dina synpunkter eller inte är nöjd med beslutet, kan du begära en ny prövning av skaderegleringsteamet tillsammans med handläggarens chef. Vänd dig till dina handläggare för att få hjälp med detta.
2. Begär prövning i intern nämnd
Om du har fått ditt ärende omprövat och fortfarande anser att beslutet är felaktigt kan du i vissa särskilda fall få ditt ärende prövat i vår interna Överprövningsnämnd. Nämnden tar upp ärenden där bolaget kan ha agerat felaktigt eller försumligt, särskilt komplexa ärenden och ärenden där det inte finns tydlig praxis på området. För att du ska ha möjlighet att få ditt ärende prövat i nämnden behöver du inkomma med din begäran inom 6 månader efter att omprövningsbeslutet tagits.
För att nämnden ska kunna ta ställning till om ditt ärende ska tas upp till prövning behöver du inkomma med följande uppgifter:
- Vilket beslut du vill att nämnden ska pröva (om ärendet avser en anmäl skada - ange skadenummer).
- Hur du vill att beslutet ska ändras.
- Varför du tycker beslutet är felaktigt. Beskriv skälen för din begäran och skicka med eventuella handlingar som du grundar begäran på, t.ex. intyg, utlåtande från fackman eller vittnesuppgifter. Om du har handlingar som inte tidigare är ingivna i ärendet, ska du skicka med dessa som bilagor. Se till att ha kopior på alla handlingar du skickar in.
Begäran ska skickas in till din handläggare via meddelande på Mina sidor eller via e-post till klagomal.uppsala@lansforsakringar.se . Ange "Nämndprövning" i ämnesfältet. Du kan också skicka din begäran i brev till Länsförsäkringar Uppsala, Överprövningsnämnden, Box 2141, 750 02 Uppsala
Prövningen är kostnadsfri för dig.
Klagomålsansvarig LF Uppsala
Om du har frågor angende vår klagomålshantering är du välkommen att kontakta Ludvig Bosk som är klagomålsansvarig för LF Uppsala. Du når honom på klagomal.uppsala@lansforsakringar.se eller via brev till Länsförsäkringar Uppsala, Överprövningsnämnden, Box 2141, 750 02 Uppsala. Vi ber dig att inte mejla innehåll med känsliga uppgifter.
Bankärenden
Länsförsäkringar Bank har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bankklagomål om du som kund inte är nöjd med vårt lokala slutgiltiga beslut. Så här kontaktar du bankens klagomålsansvarig: klagomalsansvarig.bank@lansforsakringar.se eller brev Länsförsäkringar Bank, Klagomålsansvarig, Box 223 36, 250 25 Helsingborg
Domstol
Om du fortfarande inte är nöjd kan ni även vända er till domstol för att få ärende prövat. Har ni en rättsskyddsförsäkring kan vi ersätta era ombudskostnader. Då betalar ni enbart självrisken.
Tvist om värdet av vissa skador kan i vissa fall hänskjutas till avgörande genom skiljedom.
Rättsskyddsärenden
Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Försäkringsförbundets nämnd för rättsskyddsfrågor, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20.