Välkommen! Vad kul att du vill göra mer för att förebygga vattenskador i ditt hem. Här kan du läsa om vad som ingår i tjänsten, ta del av frågor och svar samt ansluta dig.

 

Detta ingår:

Uppkopplad vattenfelsbrytare 

inkl installation

Uppkopplad vattensensor

inkl installation

Larmcentral
Ditt larm går direkt om vattenläckage skulle uppstå och du blir meddelad via SMS eller appen (valbart).

Appen
Hjälper dig att hålla koll på ditt hus även på distans och ger dig dessutom tips och råd om fler sätt att förebygga vattenskador hemma.

Anslut dig till Smarta Vattenlarmet nu

Om du vill få tillgång till tjänsten, klicka dig vidare till vår avtalstjänst. Här hittar du villkoren och kan ansluta dig.

Ja, jag vill ansluta mig

Observera att du behöver kunna identifiera dig med ett bankID i nästa steg. Efter att du har signerat avtalet behöver vi kompletterande information gällande platsen för installationen. Läs gärna mer om hur detta går till under ”Frågor och svar”.

För dig som testkund är tjänsten gratis tills 2021, därefter kostar den 99kr/mån (ord. pris 99kr/mån)


Vattenfelsbrytaren

En vattenfelsbrytare stänger av det inkommande vattnet till huset både vid större och mindre läckage. En vattenfelsbrytare är det bästa du kan ha hemma för att slippa en stor vattenskada.
Vattenfelsbrytare

Vattensensor

Själva vattenfelsbrytaren placeras på huvudvattenledningen. Vattensensorn placeras ut lokalt och säkrar upp ännu mer. Sensorn känner av lokalt läckage och kommunicerar detta till vattenfelsbrytaren som stänger av vattnet.
Vattensensor

 

 

Glöm inte ladda ner vår app!

Genom appen Fairtrail håller du enkelt koll på ditt hus även på distans. I appen får du också fler tips och råd kring hur du kan förebygga uppkomsten av vattenskador hemma.

Ladda ner:
Appstore
Google play

 

 

 

Frågor och svar


Allmänna frågor

Vad händer efter jag har signat avtal?
För att vi ska kunna planera och säkerställa att installation är möjlig hos dig behöver vi kompletterande information gällande platsen för ditt inkommande vatten där vattenfelsbrytaren skall monteras.

Efter att du signerat avtalet kommer du inom någon dag att få ett SMS med en länk till ett frågeformulär. Vänligen följ instruktionerna och besvara frågorna. Du blir även ombedd att ta en bild på platsen för ditt inkommande vatten. Instruktioner följer i samma sms. Vid frågor, hör av dig till oss på 08- 562 830 00.

Hur fungerar appen?
Genom Smarta Vattenlarmets app, Fairtrail, kan du enkelt följa dina sensorers värden och dela dessa med nära och kära. Skulle en vattenläcka identifieras av någon av dina sensorer kommer du direkt att bli notifierad i appen. Fairtrail är ett sätt för dig att hålla koll på ditt boende även om du befinner dig på distans.

Larmar tjänsten för fukt eller måste  det rinna vatten?
Vattenskador kan orsakas av både akut läckage och långsamt mindre läckage såsom t.ex.droppläckage, smygläckage eller en rinnande toalettstol. Oavsett vilken typ av läckage kommer sensorerna i Smarta Vattenlarmet att larma på avvikelser. De kommer även att upptäcka om dina fuktighetsnivå

Påverkar Smarta Vattenlarmet villkoren i min försäkring?
Dina villkor för din hemförsäkring kommer inte förändras utan du kommer fortfarande ha samma skydd och ersättning vid skada som tidigare.


Länsförsäkringar Stockholm