Du kan anmäla en eller flera som administrerar tjänstepensioner via internettjänsten.
Logga in på Mina sidor Företag med företagets BankID. Gå in på Inställningar>Behörigheter>Administrera. Lägg till den som ska ha behörighet och kryssa i Friplan.
Använd vårt administrationsverktyg för att få en bra överblick och för att kunna göra löpande ändringar. Då blir tjänstepensionen och försäkringsskyddet rätt och företaget betalar rätt premie.
Du kan använda vårt administrationsverktyg så att medarbetarna får rätt lön, därmed rätt tjänstepension. Ändringarna ligger till grund för att företaget betalar rätt premie.
En bra överblick gör det lättare att administrera dina medarbetares löner och tjänstepensioner.
Ändra lön, anmäl föräldraledighet eller avslutad anställning. Genom att hålla allt uppdaterat blir fakturan rätt och du undviker efterfakturering.
Se senaste registrerade uppgifter om medarbetare.
Håll reda på fakturorna och få full koll på inbetalningar.
Så här lätt kommer du igång med vår digitala tjänst.
Du behöver vara firmatecknare för att ansluta företaget.
Livservice till Privatkund och Företagskund
Telefon: 0771 40 14 06
08-588 43108
E-post: livservicekund@lansforsakringar.se
För att lägga till en anställd loggar du in på Mina Sidor Företag, går till Pension/Administrera tjänstepensioner och klickar på ”Nyanställning”- Där du fyller i den anställdes uppgifter. Du behöver även intyga att den anställde är fullt arbetsför för att försäkringen ska kunna gälla.
Intyg om fullt arbetsför används istället för att kräva in en hälsodeklaration från varje anställd. Det gör det smidigare och enklare att tackna försäkring och ansluta nyanställda till Friplanen.
Fullt arbetsför är den som uppfyller samtliga tre nedanstående krav:
Om fem eller fler individer ansluts till Friplanen kan de anslutas som fullt arbetsföra.
Om inbetald premie kommer in till Länsförsäkringar efter det att den nya månadens faktura iordningställts kommer den nya fakturan att bestå av både den obetalda och den nya premien. Den nya fakturans belopp kan då ändras genom att en egen inbetalningsavi skrivs med det korrekta beloppet.
Betalas premien via autogiro tas hänsyn till den försenade inbetalningen automatiskt när nästa premie dras från kontot. Om det högre beloppet betalas in kommer det överskott som uppstår att regleras vid nästa faktura.