Swish handel

Enkelt att betala med Swish handel

Informationen gäller för Länsförsäkringar Skåne

Om Swish handel

Med Swish handel får du ett snabbt och effektivt sätt att ta betalt i webbutik och mobilapp. Pengarna kommer in på kontot direkt utan fördröjningar – dygnet runt, alla dagar i veckan. Vid eventuella returer och reklamationer är det lika enkelt att betala tillbaka.

Så här fungerar det för privatpersoner

  • Kunden väljer Swish som betalsätt i sin mobil
  • Öppnar sin Swish-app och får upp beloppet som ska betalas och företagets namn
  • Kunden godkänner betalningen genom att signera med Mobilt BankID
  • Pengarna kommer in direkt på ditt konto och du får en kvittens med kund- och orderuppgifter och kan skicka iväg varorna till kunden.

All betalning görs i svenska kronor även om den som betalar är utanför Sverige.

Skaffa Swish handel

Välkommen in på närmaste kontor så hjälper vi dig till en modern, trygg och effektiv betalningsmöjlighet.

Efter att du varit i kontakt med oss integrerar du tjänsten med hjälp av Guide Swish API eller ta hjälp av en teknisk partner, exempelvis betalväxel, för att få hjälp med inkopplingen i din e-butik.  

Läs mer om Swish handel

Marknadsmaterial

Tala om för dina kunder att de kan betala med Swish.

Här hittar du marknadsmaterial för Swish.

Insamlingsorganisationer kopplade till Swish

Många insamlingsorganisationer till exempel Stockholms Stadsmission, Läkarmissionen och BRIS, har valt att koppla sig till Swish för att förenkla insamling av pengar från privatpersoner.

Dessa insamlingsorganisationer är kopplade till Swish


Viktig information

Här kan du läsa mer om Swish och ladda ner villkoren samt prislista.


Frågor & svar

Ansluta

  • Vad är Swish?
    Swish är en mobiltjänst både för privatpersoner och företag. Idag erbjuder Länsförsäkringar, Danske Bank, Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank Swish till företagare. Fler banker kommer att ansluta sig.
  • Vem passar Swish handel för? 
    Swish handel passar företag, föreningar, organisationer och myndigheter som säljer varor och tjänster till privatpersoner i webbutik eller mobilapp och vill erbjuda ett smidigt betalsätt.

  • Vad behöver jag för att ansluta mig till Swish handel? 
    Du behöver vara kund hos oss och ha ett företagskonto.

Swish-nummer

  • Hur ser ett Swishnummer ut? 
    Alla Swishnummer börjar med 123- och följs av sju siffror. 

  • Kan jag välja ett eget Swish-nummer?
    Numret skapas slumpmässigt och går tyvärr inte att välja. Undantaget är om du har ett 90-konto – då kan du få samma nummer som Swish-nummer.
  • Kan jag ha samma swishnummer till Swish för handel som till Swish företag? 
    Nej, företaget behöver ha olika Swish-nummer för dessa tjänster.

Betalning

  • Finns det beloppsbegränsningar för Swish handel?

    Ja, 150 000 kronor är maxbeloppet som går att swisha till ett företag. Beloppsgränsen för hur mycket privatpersoner kan swisha varierar mellan olika banker.

  • Är det möjligt att ha andra valutor i Swish? 
    Nej, Swish är enbart anpassat för svenska kronor.

  • Hur gör jag en återbetalning? 
    En återbetalning gör du enkelt via Swish API. Guide till Swish API hittar du på www.getswish.se/handel. Du kan betala tillbaka hela eller delar av beloppet och pengarna kommer direkt in på kundens konto

  • Vilka regler gäller för återbetalning? 
    Företaget har möjlighet att återbetala hela eller delar av en Swish-betalning.Vid en återbetalning kontrolleras:
    • att det finns en ursprunglig Swish-betalning
    • att beloppet inte är högre än den ursprungliga betalningen
    • att kunden har samma mobilnummer anslutet till Swish som vid  betalningen
    • att det inte har gått mer är 12 månader sedan betalningen gjordes.
  • Får privatpersoner som betalat med Swish ett kvitto? 
    Nej, de får en betalningsbekräftelse direkt i Swish-appen tillsammans med information när betalningen genomförts. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.