Ta betalt enklare med Swish företag

Låt kunderna betala enkelt

Informationen gäller för Länsförsäkringar Skåne

Om Swish företag

Med Swish kan företag, föreningar och organisationer snabbt och enkelt ta betalt med mobilen. Pengarna kommer in på kontot direkt utan fördröjningar.

Swish är ett smidigt komplement till exempelvis kort och faktura och passar utmärkt i situationer där kontanter är det vanligaste sättet att betala.

Några exempel där Swish är utmärkt att ta betalt med

  • Event och marknader
  • Gårds- och säsongsförsäljning
  • Idrottsevenemang
  • Mässor

Så här fungerar det

  • Du får ett unikt Swish-nummer som börjar med 123 och en unik sifferserie på sju siffror som kopplas till företagets, föreningens eller organisationens konto.
  • Kunden skriver in ditt Swish-nummer i sin Swishapp, beloppet de ska betala och ett valfritt meddelande.
  • Inom några sekunder är pengarna inne på ditt konto oavsett vilken bank kunden har – enkelt och snabbt.
  • Du kan också välja till en tjänst och få sms när kunden har skickat en betalning.

Skulle du behöva göra en återbetalning till kunden kan du göra det lika enkelt.

Fakta om Swish

Swish är en mobiltjänst både för privatpersoner och företag. Idag erbjuder Länsförsäkringar, Danske Bank, Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank Swish till företagare. Fler banker kommer att ansluta sig.

Insamlingsorganisationer kopplade till Swish

Många insamlingsorganisationer till exempel Stockholms Stadsmission, Läkarmissionen och BRIS, har valt att koppla sig till Swish för att förenkla insamling av pengar från privatpersoner.

Dessa insamlingsorganisationer är kopplade till Swish

Ta betalt ännu snabbare med QR-koder

Med Swish kan du skapa en eller flera QR-koder med fasta summor och meddelanden och ta betalt ännu snabbare. Betalningen blir smidig och köerna minskar då kunden bara behöver skanna din kod direkt i sin Swishapp och slipper skriva in ditt nummer.

Skapa QR-koder och skriv ut material 

QR-koder på Fakturor

Nu kan du förenkla ännu mer för dina kunder med Swish QR-kod på dina fakturor.

Det blir enkelt för kunderna och du får in betalningen direkt på kontot.

Om QR-kod på fakturor

Skaffa Swish

Välkommen in på närmaste kontor. Vi hjälper dig att komma igång direkt.    


Viktig information

Här kan du ladda ner material för att marknadsföra att du tar Swish, exempelvis broschyrer, banners, affischer och annat. Börja med att läsa riktlinjerna för Swish varumärke och hur du kan använda det tillsammans med ditt eget.


Frågor & svar

  • Försäkringar

    Swish är en mobil betaltjänst som gör det möjligt för juridiska personer, näringsidkare, föreningar och organisationer att ta emot Swish-betalningar från privatpersoner. Betalningar sätts omgående in på mottagarens konto oavsett veckodag, dygnet runt, året runt.

  • Försäkringar

    Swish företag passar småskaliga företag, föreningar och organisationer som tar emot betalningar från privatpersoner och vill ha ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.

  • Försäkringar

    Har ditt företag behov av detaljinformation och återrapportering om betalningen och betalaren, automatisk avstämning, bokföring med mera, finns det andra betalsätt såsom kortbetalningar eller faktura som passar bättre.
    Likaså om du har behov av massbetalningar och/eller har en verksamhet där returer är vanligt.

  • Försäkringar

    Du kontaktar ditt lokala kontor för anslutning och mer information.

  • Försäkringar

    Du ansluter ditt företags, förenings eller organisations Rörelsekonto till Swish Företag och får ett unikt Swish-nummer. Ditt företag måste också ha ett aktivt bankgironummer. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då det unika Swish-numret, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.

  • Försäkringar

    Prata med din organisations bank så hjälper de er. För att få en röd bekräftelse med ett hjärta i krävs att organisationen har ett 90‐konto.

  • Försäkringar

    Varje bank har ett eget kunderbjudande och prissättning, se aktuell prislista för våra priser.

  • Försäkringar

    Varje bank avgör om de ska erbjuda tjänsten. Under sommaren 2014 kommer Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea samt Swedbank & Sparbankerna att erbjuda Swish till sina företags-, förenings- och organisationskunder.

  • Försäkringar

    Nej, det finns ingen Swish-app för företag, föreningar och organisationer. Mottagen betalning kan ses direkt i internet- eller mobilbanken.

  • Försäkringar

    Du kan börja ta betalt med Swish direkt efter att anslutningen har godkänts och du fått ditt Swish-nummer med prefixet 123.

  • Försäkringar

    Ett Swish-nummer kommer att se ut som ett mobilnummer och bestå av tio siffror med prefix 123. Till exempel 123-111 11 11.
    Insamlingsorganisationer som har ett 90-konto kan välja att använda numret som sitt Swish-nummer. Numret inleds då med prefixet 123 – 90X XX XX.

  • Försäkringar

    Ja, men hos oss har vi valt att begränsa antalet swish-nummer till maximalt nio stycken per Rörelsekonto. Den begränsningen kan se olika ut hos olika banker.

  • Försäkringar

    Nej, numren delas ut slumpmässigt och kan inte väljas och heller inte överlåtas. Däremot kan insamlingsorganisationer som har ett 90-konto välja att få det som Swish-nummer exempelvis 123-901 95 06.

  • Försäkringar

    Vid bankbyte går det att ta med sig Swish-numret om den nya banken erbjuder tjänsten.

  • Försäkringar

    Kunden kan betala maximalt 150 000 kronor med Swish. För att betala belopp mellan 50 001 och 150 000 kronor behöver kunden först kontakta banken och föranmäla det.

  • Försäkringar

    Ja, företaget kan göra återbetalning på hela eller delar av det inbetalda beloppet inom 12 månader från att köpet gjorts, förutsatt att privatpersonen/köparen har samma mobilnummer som när köpet gjordes.

  • Försäkringar

    Inom några sekunder efter att privatpersonen godkänt betalningen kommer den att synas på ditt konto i din internetbank eller mobil-app. Du kan också välja att få ett sms om genomförd inbetalning till ett förvalt mobilnummer.

  • Försäkringar

    När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.

  • Försäkringar

    Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är du som företagare som är skyldig att lämna kvitto för köpet.

  • Försäkringar

    Betalningen kommer in på kontot inom några sekunder.

Till frågor och svar