Liza berättar

Berättelse med mötet i fokus

Liza berättar

Stämningen är välkomnande och förväntansfull. Ett tjugotal åhörare har samlats på Portalen i Norrköping för att lyssna till Länsförsäkringar Östgötas Lizas Müllers livsberättelse. Liza håller ett mycket engagerat och spännande anförande, men i slutänden är det inte själva berättelsen som är viktigast. Här på Portalen, en solvarm tisdag i maj, handlar allt om det personliga mötet.

Någon kom för tre månader sedan. Någon annan möttes av smällkall, svensk midvinter och andra har varit här över ett år. Färden har gått från Somalia, från Syrien, Iran och Afghanistan. De har alla olika bakgrund och erfarenheter, talar olika språk. Men just nu, i mötesrummet på Portalen i Navestad vill alla samma sak. Lyssna, lära sig svenska och bättre förstå vårt sätt att leva och vara.

Nyfiket engagemang

Vi möts av idel vänliga leenden när Abdi, ansvarig på Portalen, visar oss runt. Dagens huvudperson - vår egen Liza - kommer ursprungligen från Stockholm, inflyttad Norrköpingsbo sedan 2012.

Liza lotsar oss genom uppväxt och nutid, jobb och fritid och inte sällan avbryts hon av frågor. ”Var ligger Dalarna, vad är en björn? Hur gamla är dina föräldrar, dina barn, du? Vad är öppna förskolan? Hur länge jobbar du på dagen, vilka språk kan du, reser du ofta”. Liza svarar glatt och uppmuntrar till dialog. – Kom igen, var inte blyga, fråga precis vad ni vill.  Diskussionen rör sig mest om vardagliga saker, det är högt i tak, myllrande samtal och god stämning. Liza visar bilder och berättar sin historia på svenska. Samtidigt simultantolkar Abdi och hans vän på minst tre olika språk.

Gör vår bransch vänligare

Vi lämnar Portalen med starka känslor. Tänk hur viktigt det är att våga prata, att öppna sig och att dela med sig av tips, idéer och kunskap - hur trivial den än må verka för oss som är uppväxta med den. Budskapet är i det här fallet underordnat möjligheten till samtal med vänner vi inte känner. Liza är stolt över att representera ett företag som jobbar med den här typen av hållbarhetsinsatser, förhållandevis enkla – men så superviktiga på många sätt. Liza menar att det inte minst är viktigt just i bank- och försäkringsbranschen.

– Det finns en trist myndighetsstämpel hos försäkringsbolag som vi kan hjälpa till att tvätta bort genom att vara hjälpsamma och tillgängliga. Jag kan rekommendera alla som får möjligheten att dela sin livsberättelse att göra det. Det känns härligt och häftigt och jag skulle gärna göra det igen, ler Liza.

Lizas livsberättelse är en av flera aktiviteter som ingår i vårt samarbete med Portalen. Vi vill bidra till en bra introduktion av nya östgötar i samhället och förutom att dela med oss av livsberättelser bidrar vi med mentorskap, utbildningar inom bank och försäkring och stöd inom rekrytering. Det är så viktigt för oss så att vi låter våra medarbetare göra detta på arbetstid.

Se alla nyheter