Corona - Så gäller din försäkring

Här får du svar på hur dina försäkringar gäller i samband med spridningen av coronaviruset.

Så gäller din reseförsäkring

UD avråder inte längre från resor med anledning av coronapandemin, men läget kan fortfarande vara osäkert i delar av världen. Länder kan fortfarande ha restriktioner som påverkar en resa såsom krav på munskydd, uppvisande av negativa PCR-tester eller vaccinationsintyg. Vården kan också vara hårt belastad. Det är enklare att resa om du i förväg tar reda på vad som gäller på resmålet och följer landets regler och rekommendationer.

Frågor och svar

Hur gäller reseskyddet i hemförsäkringen om jag blir akut sjuk utomlands?

  • Reseskyddet i hemförsäkringen gäller om du insjuknar akut i Covid-19 eller andra sjukdomar på resmålet. Du ska ha varit frisk och inte sökt vård för samma eller liknande symptom inom tre månader innan resan.
  • Vi betalar nödvändiga och skäliga kostnader för vård, medicin och eventuell hemtransport om det är medicinskt motiverat. Detta ska i förhand vara godkänt av oss eller SOS International.

Hur gör jag för att få ett resekort eller reseintyg?

Resekortet hittar du i vår app. Där har vi samlat tips och råd för dig som ska ut och resa. I appen finns kontaktuppgifter till SOS International och ditt försäkringsnummer. Du hittar dessutom närmaste vårdgivare på resmålet om du råkar ut för sjukdom eller olycksfall under utlandsresan.

Kontakta oss om du behöver ett särskilt intyg som visar att försäkringen gäller kostnader för vård om du insjuknar akut i Covid-19.

Hur gäller reseskyddet i hemförsäkringen om jag vill ställa in en planerad resa?

Avbeställningsskyddet finns i vårt utökade reseskydd. Det utökade reseskyddet ingår alltid i vissa hemförsäkringar medan andra behöver kompletteras med det. För att ta reda på om det utökade reseskyddet ingår i din hemförsäkring kan du läsa mer om reseförsäkringen.

Avbeställningsskyddet gäller om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall innan avresa och därför inte kan genomföra resan. Sjukdom ska kunna styrkas med ett läkarintyg. Har du insjuknat i Covid-19 räcker det med ett positivt PCR-test som visar en pågående infektion i Covid-19.

Du får ingen ersättning genom avbeställningsskyddet på grund av enbart förkylningssymtom, oro för att smittas eller att UD avråder från resor. Vi rekommenderar dig att kontakta researrangören eller flygbolaget för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka resan. Du kan också läsa om dina rättigheter hos Konsument Europa.

Hur gäller reseskyddet genom mitt betalkort om jag vill ställa in en planerad resa?

Har du betalat minst 75 procent av resan med Länsförsäkringars bank- och betalkort har du ett avbeställningsskydd. 

Avbeställningsskyddet gäller om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall innan avresa och därför inte kan genomföra resan. Sjukdom ska kunna styrkas med ett läkarintyg. Avbeställningsskyddet gäller inte för pandemier och således inte för Covid-19. Du får ingen ersättning genom avbeställningsskyddet på grund av enbart förkylningssymtom, oro för att smittas eller att UD avråder från resor. Vi rekommenderar dig att kontakta researrangören eller flygbolaget för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka resan. Du kan också läsa om dina rättigheter hos Konsument Europa

Jag har varit sjuk i Covid-19 men känner mig frisk nu och vill resa. Hur gäller min försäkring?

Försäkringen gäller som vanligt om du reser utomlands och insjuknar akut eller drabbas av ett olycksfall och behöver söka läkarvård på resmålet.

Har du nyligen varit sjuk, exempelvis i Covid-19, bör du göra en medicinsk förhandsbedömning av hur din sjukdom kan påverkas av resan. Försäkringen ersätter inte kostnader för vård om din sjukdom förvärras när du är utomlands.

Här kan du läsa mer om Medicinskt förhandsbesked

Information från UD

Läs den senaste informationen från UD

UDs reseinformation

UD - frågor och svar om reseavrådan

Ladda gärna ner UD:s app Resklar

Om du ska resa till ett EU-land hittar du uppdaterad information för varje land på webbplatsen Re-open EU​.

Om du är utomlands och behöver hjälp

Om du befinner dig utomlands och har frågor eller vill ha hjälp, kontakta i första hand SOS International som är Länsförsäkringars larmcentral. Tel: +46-8-670 4000.

Så gäller din företagsförsäkring

Är du företagare? Här är vad som gäller för dina företagsförsäkringar.