Jag har en ny dator eller mobiltelefon - vad gör jag med BankID eller SäkerhetsID?

Om du bytt mobiltelefon eller dator behöver du på nytt hämta ett BankID eller SäkerhetsID. Det gör du på Mina sidor eller via appen.

Så här gör du för att hämta ett nytt BankID via Mina sidor:

  1. Logga in på Mina sidor med din säkerhetsdosa eller BankID
  2. Klicka på BankID på startsidan 
  3. Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt BankID
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av BankID

Så här gör du för att hämta ett nytt Mobilt BankID via appen:

  1. Logga in på appen med din säkerhetsdosa eller BankID
  2. Klicka på Inställningar och välj BankID 
  3. Klicka på Skaffa BankID
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt Mobilt BankID
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av Mobilt BankID

För dig som har ett Mobilt SäkerhetsID och byter telefon kan vi hjälpa på distans. Din förmyndare ringer till Telefonbanken och identifierar sig med BankID. Därefter hjälper de till med utbytet. Om din förmyndare saknar BankID måste både den omyndige och förmyndaren ta sig till ett kontor.

FörsäkringaOm du redan har ett Mobilt SäkerhetsID och byter telefon ringer en av dina föräldrar eller vårdnadshavare till Telefonbanken så hjälper de till med utbytet. Den andre föräldern eller vårdnadshavaren måste lämna sitt muntliga tillstånd till den förälder som ringer.

Hjälpte det här svaret dig? 324 av 1076 har fått hjälp av svaret