Bedrägerier på internet

Så kan du undvika de vanligaste bedrägerierna på nätet

Informationen gäller för Länsförsäkringar

Viktig information!

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.


Bedrägeriförsök via telefon (vishing)

Lurar dig att avslöja pinkoder eller svarskoder

Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med överensstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från ”polisen” som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.

Läs mer om telefonbedrägerier hos Polisen


Bedrägeriförsök via e-post eller sms (phishing)

Lurar dig avslöja lösenord, pinkoder, svarskoder och kontouppgifter

Var misstänksam om du får e-post där du uppmanas att klicka på en länk, lämna ut kortuppgifter, personliga koder eller liknande. Bedragaren försöker komma över personlig information som kan användas i bedrägligt syfte. Banker och seriösa företag frågar aldrig efter sådan information via e-post. Phishingmejlen brukar ofta innehålla en länk och komma från en e-postadress som ser ut att vara från en bank eller annat företag.

Bedrägerier kan även förekomma via sms. Var uppmärksam om du får sms från personer du inte känner eller om du ombeds ge ut känslig information eller klicka på länkar. Hör gärna av dig till avsändaren även om det är en person du känner så du är säker på att avsändaren är korrekt.

Tänk på att...

  • banker eller polis aldrig kommer att ringa eller sms:a dig och be dig skriva in eller ange koder
  • alltid läsa texterna i BankID-appen noggrannt, och aktivera notiser så att du får ett meddelande när någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn
  • aldrig signera med BankID, Swishkod eller säkerhetsdosa åt någon annan
  • genast logga in på Mina sidor och spärra ditt BankID, om du tror dig blivit utsatt för bedrägeri
  • alltid polisanmäla ett bedrägeriförsök.

Annons Tradera & Blocket

Du blir utan vara

Det är inte ovanligt att bedragare använder tjänster som Blocket och Tradera för att antingen sälja stöldgods eller för att ta betalt men inte leverera någon vara. I det senare fallet finns risk att säljaren inte går att få tag på efter att man fört över pengarna. Att säljaren skulle lämna sitt namn eller personnummer skyddar dig inte från att bli lurad. Bedragaren kan ha utgett sig för att vara någon annan.

Var uppmärksam på om priset är alldeles för lågt och om säljaren vill att du ska betala hela köpesumman i förskott. Använd de tjänster som annonssidorna erbjuder för säkra betalningar och leveranser.

Klockor i olika färger


Facebook-chatt

Din "vän" ber om koder på chatten

En "vän" frågar om du kan hjälpa till med ett bankärende på Facebooks chatt. Det kan exempelvis röra sig om att personen måste betala en räkning men inte har tillgång till sin säkerhetsdosa eller sitt BankID. "Vännen" undrar om han eller hon kan få ”låna” koder från din säkerhetsdosa eller ditt BankID. Det du inte vet om är att din väns konto på Facebook har blivit kapat och att det inte är den riktiga personen du chattar med. Bedragaren har dessutom tagit reda på ditt personnummer så när du lämnar ut dina koder, används dessa för att logga in på din internetbank. 

Avslöja Facebookbedragaren

  • Lämna aldrig ut uppgifter från din bankdosa - inte ens till en vän.
  • Kontakta din vän på annat sätt, exempelvis via telefon, om du tror att dennes profil har blivit kapad. 
  • Om du eller någon annan drabbas, varna snabbt alla vänner och få tillbaka kontrollen över användarkontot.

Samtal från Microsoft

Vill ha ditt kortnummer och koder

Du får ett samtal från en person som uppger sig arbeta på Microsoft. Personen berättar att din dator har drabbats av virus eller att du inte har något antivirusprogram och erbjuder sig att hjälpa till att lösa problemet. Bedragaren försöker komma över kortnummer och koder och ofta kan personerna vara väldigt påstridiga. Tänk på att inget seröst företag kontaktar sina kunder på detta sätt. Det enklaste rådet är att avsluta samtalet direkt och inte lämna ut några koder eller kortinformation.