Vårrusta hojen

Fotograf: Johan Ahlberg
Fotograf: Johan Ahlberg

Vårrusta hojen

Så här på våren är det många som tar årets premiärtur med motorcykeln. Om du gjorde rätt då du ställde undan motorcykeln för vintern så fick den sig en omsorgsfull tvätt och en allmän översyn. Kanske har du även tagit tillfället i akt att byta ut slitna delar och underhållsladdat batteriet. Om inte, så är det hög tid att fixa det nu innan årets första tur. Här får du några grundläggande tips.

Börja med en ordentlig tvätt, som inte bara gör att motorcykeln blir snyggare, den ger dig också bättre möjlighet att se om delar måste bytas ut. Samtidigt blir det betydligt trevligare att handskas rent allmänt med motorcykeln.

Däck och bromsar

Fortsätt sedan med att kontrollera skicket på motorcykelns däck. Däckmönstret måste vara minst 1 millimeter över slitbanan för att däcket ska vara godkänt. Lufttrycket är också mycket viktigt, inte minst för säkerheten. När det gäller lufttryck bör du kontrollera med motorcykel-/gummiverkstan vad som gäller för din motorcykel och de däck som sitter monterade.

När du ändå är i farten med att kolla däcken passar det bra att kontrollera bromsarna. Se efter hur pass slitna bromsbeläggen är. Om du inte ser något bromsbelägg eller bara någon ynka millimeter är det hög tid att byta. Kontrollera även att bromsskivorna inte har några sprickor eller andra skador. Innan du beger dig iväg bör du även kontrollera bromsarnas funktion.

Kedja och drev

Har motorcykeln kedjedrift? Kedja och drev är slitdelar. Kedjan bör vara lagom spänd så att den inte hänger men inte heller spänd som en fiolsträng. Kontrollera kedjesträckningen när någon sitter på motorcykeln. Går det att lyfta av eller lätta på kedjan en bit från bakdrevet är det dags att byta drev och kedja. Passa samtidigt på att smörja kedjan med kedjeolja om du inte redan gjort det. En rengjord och välsmord kedja håller många gånger längre än en smutsig och osmord.

Framgaffel och belysning

Kontrollera framgaffeln, så att inte packboxarna läcker. Det ser du enklast genom att gaffelns innerben är fuktiga av olja eller att det rinner ut olja då du "gungar" på framgaffeln. Vid läckage är det ofta packboxarna som behöver bytas ut.

Fortsätt med att kontrollera belysningen, och här kan det vara läge att kontrollera blinkers och signalhorn.

Dra åt bultar och skruvar och kolla oljenivån

Innan du drar ut på första turen bör du även kontrollera så att motorn har rätt oljenivå och att det inte finns något oljeläckage vare sig när motorn är kall eller varmkörd. Kolla också så att bultar och skruvar är rätt åtdragna.

Du har väl dragit åt hjulbultarna ordentligt efter däckbytet?

Kör försiktigt och ha en trevlig MC-säsong!