Rätt mönsterdjup och lufttryck

Med bra mönsterdjup och rätt lufttryck på däcken får din bil bättre grepp på vägen och körningen blir säkrare. Gör det till en vana att mäta både mönsterdjup och lufttryck nästa gång du svänger in på macken.

I nya bilar finns sensorer som känner av lufttrycket och varnar om trycket är för lågt. Men vi rekommenderar ändå att du kontrollerar trycket manuellt en gång i månaden.

Mönsterdjup för sommardäck och vinterdäck

Sommardäck ska ha ett mönsterdjup på 1,6 mm och vinterdäck minst 3 mm. Alla däck ska kunna leverera goda bromsegenskaper ner till den lagliga gränsen men kan försämras innan dess. Vissa däcktillverkare rekommenderar att ett däckbyte sker i god tid innan däcket når gränsen medan andra menar att däcken bör bytas först när gränsen är nådd eftersom det bidrar till en positivare miljöpåverkan och lägre kostnader för konsumenten.

”Lagen säger minst 3 millimeter mönsterdjup på vinterdäck, men tänk på att ha marginal så att de håller hela säsongen. Tänk också på att placera de däck som har bäst mönsterdjup bak. Det gäller för bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.”

Vilka är riskerna med för litet mönsterdjup?

Vid litet mönsterdjup på däcken ökar risken för vattenplaning och dåligt grepp vid halt väglag. Det gäller även om däcket har fel lufttryck. Med mindre mönsterdjup så förs inte slask/vatten/snö bort lika effektivt vilket medför att däcket inte har rätt anliggningsyta mot det ”fasta” underlaget. Samma sak gäller för sommardäck när vattnet ska transporteras bort.

Hur mäter man mönsterdjupet?

Framförallt är det den mittersta skåran man ska mäta. Enklast mäter du med en mönsterdjupmätare. Ibland följer en sådan med ditt bilköp.

Rätt luftryck i däcken

Alla som cyklat med för lite luft i däcken vet hur tungt den blir att trampa. Men för hårt pumpade däck är heller inte bra. Samma gäller bildäck. Hur mycket luft du ska ha i däcken beror på vilken bil du har. Följ rekommendationerna från din biltillverkare.

”Kolla däckens lufttryck ofta. Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Rätt däcktryck för däcken till din bil kan du hitta i bilens instruktionsbok.”

För lågt lufttryck

För lågt lufttryck kan vara direkt farligt. Olycksrisken ökar eftersom bilen blir mer tungstyrd. Det blir svårare att göra en snabb undanmanöver.

  • Bilen får sämre styr- och körförmåga.
  • Större risk för vattenplaning.
  • Högre bränsleförbrukning.
  • Större slitage.
  • Negativ miljöpåverkan.

För högt lufttryck

Med för högt däcktryck blir luftmotståndet lägre liksom bränsleförbrukningen, men däcken slits också hårdare på mitten. Om du lastar bilen full inför semesterresan kan det vara bra att ha lite mer tryck än vanligt.

Tips!

Om lufttrycket mäts med kalla däck, då ska man följa biltillverkarens anvisningar. Om däcken är varma och monteras i lokal som håller cirka 20 plusgrader rekommenderar däcktillverkarna 0.2 bars högre tryck än biltillverkaren anger. Detta för att lufttrycket sjunker när det blir kallare. Med för högt eller lågt lufttryck kan bilen bli bilen stötigare och/eller väggreppet kan försämras, däcken slits även snabbare.

Visste du att?

Däcken slits jämnare om du byter plats på däcken hjulaxelvis när du byter till vinterdäck eller sommardäck.

Stenskott på rutan?

Alla kan råka ut för ett stenskott. Våren är värst innan gruset sopats bort från vägarna. Tejpa skottet så det inte vandrar iväg och spräcker rutan. Då kostar stenskottet mindre att laga.

Undvik stenskott

Läs också

Få grepp om däck

Datum, dubbar, däckbyte och mönsterdjup. Få järnkoll med experternas tips.

Till däckguiden

Ecodriving – klimatsnäll körstil

Slipa din förmåga att ratta bilen utan att slösa bränsle.

Hitta tekniken här

En guide till livet bakom ratten

Allt och lite till som gör ditt bilägande smart och säkert.

Se alla artiklar