Lagfart – allt du behöver veta

Grattis till ditt nya radhus, hus eller tomt! När du har köpt en ny bostad ska du ansöka om lagfart på fastigheten hos Lantmäteriet för att registrera dig som ägare. Så här går det till.

Hus längs med gata, havet i bakgrunden.

Vad är en lagfart?

Lagfart är ett bevis på att du äger en fastighet. Lagfarten innehåller uppgifter om vem som äger fastigheten, köpeskilling och hur köpet har gått till.  Lantmäteriet kontrollerar att handlingar är korrekt ifyllda, exempelvis att köpehandlingarna uppfyller vissa formella krav. Ansökan om lagfart ska enligt lag ske inom tre månader från köpet. Vi hjälper dig som är bolånekund hos oss med det.

När Lantmäteriet har kontrollerat och beviljat din ansökan, skriver de in dig som ägare av fastigheten i fastighetsregistret och du får ett lagfartsbevis.

Vad kostar en lagfart?

Lagfarten kostar 1,5 procent av bostadens pris i så kallad stämpelskatt eller 1,5 % av taxeringsvärdet (om taxeringsvärdet skulle vara högra) och 825 kronor i avgift. Lagfarten ska betalas 4–8 veckor efter du har tillträtt bostaden.

Räkneexempel: Om bostaden kostar 2 000 000 kronor, blir kostnaden för lagfarten 30 825 kronor ((2 000 000 x 0,015) + 825).

Stämpelskatten behöver du inte betala om du ärvt fastigheten eller fått den via bodelning. Om du däremot har fått fastigheten i gåva och övertar lån för den, eller betalar något för gåvan, ska du betala stämpelskatt.

Lagfart behövs inte för bostadsrätt

Om du har köpt en bostadsrätt behövs inte någon lagfart, eftersom hela huset räknas som en fastighet. Det är då bostadsrättsföreningen som har ansvar för lagfarten.

Om du däremot har köpt en ägarlägenhet behöver du en lagfart, eftersom det räknas som ett direkt ägande.

Är kostnaden för lagfart avdragsgill?

Ja, om du ska sälja din fastighet kan du dra av både kostnaden för lagfart och för pantbrev i din deklaration. På det sättet kan du minska hur mycket vinstskatt du eventuellt behöver betala.

Andra kostnader som tillkommer vid husköp

När du köper hus kommer du att behöva betala för nya pantbrev, om det inte redan finns tillräckliga. Pantbrevet är ett dokument som fungerar som säkerhet för ditt bolån och kostar 2 procent av beloppet du lånar samt 375 kronor i expeditionsavgift till Lantmäteriet. Mer om pantbrev

När du tillträder din bostad behöver du betala en kontantinsats på 15 procent av bostadens värde. Du betalar 10 procent i handpenning när du skriver kontrakt med mäklaren och resterande 5 procent när du tillträder bostaden.

Fler kostnader som kan tillkomma vid husköp.

En pappa hjälper en pojke att lära sig cykla.

Guide till ett lyckat bostadsköp

Här går vi igenom de sju viktigaste stegen i ett bostadsköp - hela vägen från visning till tillträde. 

Din guide till att köpa bostad