Hur lång tid tar en överföring och vad är maxbelopp?
En banköverföring mellan konton kan ta olika lång tid även om det vanliga är en bankdag. Här kan du se hur lång tid din överföring kommer att ta och hur mycket pengar som du kan föra över.
Olika betalningar tar olika lång tid innan de når fram till mottagaren, bland annat beroende på vilken typ av betalning det är och när betalningen görs. Vilken bank du och mottagaren har spelar också in.
Det vanligaste är att om du gör din överföring en dag så är den hos mottagaren nästa bankdag, det vill säga nästa helgfria vardag. Här ser du vad som gäller för din betalning:
Här hittar du mer om betalningar och om våra kort
Speciella regler gäller för utlandsbetalningar, så här gör du en SEPA- eller Normalbetalning
Bryttid är den tidpunkt då banken måste ha fått din överföring för att kunna genomföra den inom en viss tid. Olika banker har olika bryttider.
Beloppsgränsen/maxbeloppet vid en överföring beror på om den sker med ett specifikt överföringsdatum eller inte.
Överföring utan överföringsdatum
Det totala maxbeloppet för betalningar till exempelvis post och bankgiro är 1 000 000 kronor under en löpande 7-dagarsperiod (inkluderar även utlandsbetalningar och Swish).
För överföringar till konto i annan bank eller annan kund hos Länsförsäkringar gäller beloppsgränsen 250 000 kronor inom en 7-dagarsperiod. Behöver du göra en större överföring kontaktar du Telefonbanken eller ditt lokala länsförsäkringsbolag.
Överföring med överföringsdatum
Maxbeloppet för överföringar som har ett framtida datum angivet (även stående överföringar) är 100 000 kronor per överföring.
Stående överföringar är smart om du ska göra likadana överföringar varje månad, till exempel om du sparar pengar. En stående överföring gör du i vår app om du är kund hos Länsförsäkringar.