Dokumentera alltid service på lantbruksmaskiner

En traktor, lastare eller skördetröska är en stor investering och kräver regelbunden service. Det är inte bara dyrt, utan bör även dokumenteras noga.

Håkan Wessén, fordonstekniker på Länsförsäkringar Östgöta.
Håkan Wessén, fordonstekniker på Länsförsäkringar Östgöta.

Många lantbrukare servar själva sina maskiner för att hålla nere kostnaderna.

– Det är oroliga tider på många håll och kanter. Saker och ting tenderar att bli dyrare och dyrare, så även service och underhåll av maskiner. Detta medför att många lantbrukare väljer att utföra detta själva på sina maskiner, konstaterar Håkan Wessén, fordonstekniker på Länsförsäkringar Östgöta.

Men allt fler väljer att skriva serviceavtal med leverantören av traktorn, lastaren eller skördetröskan. Att utföra service på en modern maskin kräver inte bara tekniskt kunnande, utan även avancerad utrustning.

Det kan bli dyrt att slarva

– Det behövs så mycket mer än att bara byta olja och filter. Man ska vara medveten om vilka serviceåtgärder som gäller vid ett visst antal timmar. Och en lantbrukare har inte möjlighet att själv läsa av felkoder och uppdatera mjukvara, säger Håkan Wessén.

Om underhåll och service inte sker regelbundet kan det bli dyrt.

– Har man otur kan det kosta tre hundra tusen kronor att reparera en växellåda och en motor ett par hundra tusen.

En pärm för varje maskin

För att garantier och försäkringar ska gälla är det viktigt att kunna styrka att maskinerna har skötts fackmannamässigt. Om maskinen inte skötts enligt tillverkarens rekommendationer och föreskrifter, kan ersättningen vid en skada komma sättas ned eller i värsta fall helt utebli.

– Varje maskin bör ha en egen pärm, där det framgår datum och antalet timmar. Spara kvitton på service och inköp av delar. Dokumentera allt, råder Håkan Wessén.

Se alla nyheter