Så håller du dig frisk som företagare

När vi talar om sjukskrivningar, arbetsmiljö och hälsa på arbetsplatsen så handlar det ofta om hur de anställda mår, och vilket ansvar arbetsgivaren har. Men hur står det egentligen till med dig – du som driver företaget? Vad ska du som driver eget tänka på för att själv undvika att hamna i ohälsosam stress, utbrändhet och psykisk ohälsa?

Några konkreta tips:

  • Sätt en struktur för när din arbetsdag börjar och slutar. Det är lätt att hamna i att jobba all vaken tid. Bestäm i förväg vilka tider du ska arbeta.
  • Se över dina mobilvanor. Du kanske inte måste vara ständigt nåbar?
  • Skapa utrymme utöver jobb och familj. Träning, vänner, föreningsaktivitet eller något annat du tycker är roligt.
  • Ha en systematisk plan för hur du vill bedriva din verksamhet. Gör den tydlig för dina eventuella medarbetare.
  • Se till att du äter bra och sover tillräckligt och att du får till vardagsmotionen.

Vilka varningssignaler bör du vara uppmärksam på?

Det finns flera både kognitiva, känslomässiga och fysiska signaler du bör vara uppmärksam på. Det kan vara att du får svårt att koncentrera dig, sover dåligt under en längre period, blir lättirriterad, får låg energinivå och får ont i huvudet eller andra delar av kroppen.

Känner du igen dig i någon eller några av dessa varningssignaler?

Gör en plan och struktur för ditt liv och håll dig till den. Fördela dygnets timmar i lika stora delar av arbete, sömn och fritid. Prioritera det viktigaste och skriv ner det. På så sätt kan du alltid gå tillbaka till det du planerat och vad som är bäst för dig. Det kan också vara läge att medvetet prioritera bort privata åtaganden och engagemang för att skapa mer utrymme för egen återhämtning.

Läs mer om hur du kan få ett friskare arbetsliv

Se alla nyheter