Om vi inte är överens

Länsförsäkringar ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut. Vi är naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra. Om du inte är överens finns det olika vägar att gå.

Kvinna sitter vid köksbordet och ringer på sin mobil, foto.

1. Be din handläggare titta på ärendet igen

Om du inte är nöjd med ett beslut eller hanteringen av ditt ärende är vi naturligtvis beredda att titta igenom det igen. Kontakta i första hand den person du haft kontakt med sedan tidigare.

2. Överprövning

Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos din handläggare kan du begära överprövning. Då kommer handläggarens skadechef att granska ärendet igen från grunden. Vänd dig till handläggaren för att få hjälp med detta.

3. Begär prövning i intern klagomålsnämnd

Om du fortfarande inte är nöjd med beslutet du fått kan du ta ditt ärende vidare till vår interna Klagomålsnämnd. Klagomålsnämnden kan pröva de flesta ärenden, dock undantas:

- Ansvar- och vållandefrågor

- Värderingsfrågor

- Fråga som enligt branschöverenskommelse eller försäkringsvillkor ska prövas på annat sätt (se mer under punkt 4 ”Externa prövningar utanför Länsförsäkringar nedan”)

- Ärenden som rör TFF-krav

- Klagomål som rör produkter, produktrelaterade klagomål avseende bank och liv samt beslut i skadeärenden avseende liv

Nämnden utgör den slutliga instansen i bolagets interna prövningsordning.

Om du vill få ditt ärende prövat i nämnden finns det olika vägar att gå, hör av dig till vår klagomålsansvarig Stefan Wiklund som du når på 013-29 04 74, skicka e-post, fyll i formuläret eller skicka brev till:

Klagomålsnämnden, Länsförsäkringar Östgöta, Box 400, 581 04 Linköping

Anmälan till nämnden gör du skriftligt och vi ser gärna att du också beskriver varför du tycker att beslutet ska ändras.

En prövning i klagomålsnämnden är kostnadsfri.

4. Externa prövningar utanför Länsförsäkringar

  • Trafikskadeärenden
    Om du har frågor som gäller trafikskadeersättning för personskador kan du istället få ärendet prövat i Trafikskadenämnden, trafikskadenamnden.se, 08-522 787 00. Prövningen är kostnadsfri för dig.   

  • Medicinska ärenden
    Vid medicinska tvistefrågor kan du vända dig till Personförsäkringsnämnden, forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig.

  • Rättsskyddsärenden
    Tvister som gäller rättsskydd kan i vissa fall prövas av Nämnden för rättsskyddsfrågorforsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig.

  • Bankärenden
    Länsförsäkringar Bank och Hypotek har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bank- och hypoteksklagomål när du som kund inte är nöjd med vårt slutgiltiga beslut. Du kontaktar centralt klagomålsansvarig via post, märk brevet Länsförsäkringar Bank eller Länsförsäkringar Hypotek, Klagomålsansvarig, 106 50 Stockholm

  • Övriga ärenden
    Vid tvist i bank- eller försäkringsfrågor har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller telefon 08-508-860 00. Besöksadress är Kungsholmstorg 5 Stockholm. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.

5. Domstol

Du kan även vända dig till domstol för att få ditt ärende prövat. Har du en rättsskyddsförsäkring – som bland annat ingår i hemförsäkringen – kan vi ersätta dina ombudskostnader. Du betalar då enbart självrisken.

6. Rådgivning i försäkringsfrågor

Vill du ha kostnadsfri rådgivning finns oberoende organisationer som kan ge råd och tips.

Försäkringsfrågor 
Konsumenternas försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00. 

Konsumentupplysning
Konsumentverket (Hallå konsument), www.hallakonsument.se, 0771-525 525.

Finansiella tjänster
Konsumenternas Bank- och finansbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00. 

Den kommunala konsumentvägledaren kan ge råd och information kring försäkrings- och finansiella tjänster.

Är du företagare?

Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.

Till företagssidan