Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi gör det tryggare för dig, din skog och ditt lantbruk

Hantera din ekonomi

Hos oss hittar du de banktjänster som du behöver för att driva din skogs- eller lantbruksverksamhet.

Försäkra ditt lantbruk

Tillsammans skräddarsyr vi det skydd du behöver för ditt skogs- och lantbruk med lokal och smidig skadereglering. Vi ger dig även råd och tips för att undvika skador.

Skydda dig själv och din familj

Det är inte bara verksamheten som behöver försäkras, minst lika viktigt är att du ger dig själv och din familj trygghet. Vi hjälper dig att hitta rätt skydd och har lösningar även för dig som har anställda.

Gör din skadeanmälan

Välj kategori
Så behandlar vi personuppgifter
  • Rädda, larma, släck - ring 112 om det är risk för liv
  • Begränsa skadan så mycket som möjligt
  • Polisanmäl alltid brott

Aktuella frågor & svar

  • Försäkringar

    Nej, i år kommer vi tyvärr inte att kunna betala ut återbäring till våra kunder. 

    Varför betalas det inte ut någon återbäring?

    2018 var ett bra år för Länsförsäkringar Östgöta. Samtidigt har det varit ett år med utmaningar i form av fler och dyrare skador. Vi har också haft en mindre gynnsam utveckling i vår kapitalförvaltning jämfört med föregående år. 

    Vem bestämmer om det ska bli återbäring?

    Beslut om återbäring och återbäringens storlek fattas av Länsförsäkringar Östgötas styrelse.

    Vad är återbäring och varför finns det?

    När vi på Länsförsäkringar Östgöta har ett bra resultat i vår sakförsäkringsverksamhet kan vi betala ut överskottet i form av återbäring till våra försäkringskunder – som också är våra ägare. Återbäring är i praktiken en återbetalning av premie.


    Hjälpte det här svaret dig? 11 av 15 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Det förekommer att bedragare försöker lura bankkunder att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter. Bedragarna påstår sig ringa från Länsförsäkringar och menar på att de behöver uppgifterna för att stoppa ett bedrägeri eller ändra ett lån. Samtalen kan även handla om andra saker, som att till exempel genomföra en viktig säkerhetsuppdatering.

    Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren som ringer pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Ofta ber bedragaren om att du lämnar ut signeringskoder från din säkerhetsdosa, eller ber dig signera med ditt BankID. Bedragarna använder sedan uppgifterna för att stjäla pengar från kontot.

    Länsförsäkringar ber dig aldrig logga in eller att lämna ut en personlig kod. Om du får ett sådant samtal, lägg på luren utan att lämna ifrån dig någon information.


    Hjälpte det här svaret dig? 195 av 236 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi har samlat de vanligaste frågorna kring hur dina försäkringar täcker skador som uppstår vid en skogsbrand.

    Läs mer här


    Hjälpte det här svaret dig? 7 av 18 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Betalningen kommer in på kontot inom några sekunder.


    Hjälpte det här svaret dig? 7 av 8 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är du som företagare som är skyldig att lämna kvitto för köpet.


    Hjälpte det här svaret dig? 5 av 8 har fått hjälp av svaret

Kontakta oss

Alla kontaktuppgifter