Östenssons: Vinnande engagemang

Östenssons: Vinnande engagemang

Under devisen "Mat och omtanke från trakten" lyckas den östgötska livsmedelskedjan Östenssons utmana jättarna i branschen.

– Hemligheten är att vi värnar om det lokala och är väldigt engagerade i det vi gör, säger Anders Lindblom, VD.

– Det är omöjligt att inte bry sig, svårt att inte engagera sig, säger ägaren och marknadschefen Håkan Lindblad.

Som ett exempel på engagemang nämner Håkan att man brukade skänka bort bananlådor till folk som bad om dem; de är ju bra flyttkartonger. Sedan några år tillbaka tar man en symbolisk summa, fem kronor, för varje låda. Pengar som går oavkortat till välgörenhetsorganisationer.

– Under åren har det blivit flera hundra tusen kronor som vi och kunderna lyckats samla in, konstaterar Håkan.

Engagemanget i det nära har alltid funnits med i Östenssons historia.

– Bolaget startades 1963 av min svärfar, berättar Håkan. Idag har vi nio butiker och står i begrepp att öppna fler. Men vi håller oss till regionen, Östergötland. Det är också här många av våra leverantörer finns – av frukt, grönsaker, potatis, lamm, fläsk, mjöl, honung. Många av råvarorna till vår egen produktion i styckeri, bageri och kök kommer också från närområdet, exempelvis Skänninge och Vadstena. Men engagemanget syns också i hur vi anpassar det lokala sortimentet. Ingen butik är exakt lik den andra, utan kunderna har stort inflytande i vad vi säljer.

– Och vurmen för det lokala gäller inte bara på producentsidan, utan även andra leverantörer. Allt från elektriker till försäkringsbolag – i vårt fall Länsförsäkringar Östgöta – har en lokal förankring, konstaterar Anders Lindblom. På transportsidan är vi idag helt fossilfria i våra egna transporter – alla lastbilar drivs med biodiesel. Och så gott som hela vår elförbrukning kommer från två vindkraftverk ute på Östgötaslätten som vi leasar.