Bankkort & privatkonto

Ansök om att bli bankkund för att få privatkonto, bankkort, vår smidiga prisbelönta app och Mina sidor. Om du redan är kund beställer du konto och kort när du loggar in.

Välj länsförsäkringsbolag

Länsförsäkringar består av 23 länsförsäkringsbolag, som har unika villkor och priser.

Snabbfakta om bankkort

Årsavgift
275 kr
0 kr

Du får ett extra försäkringsskydd vid resa om minst 75 % av resan är betald med kortet.

Kortköp utomlands
0 kr
Kontantuttag i EU-länder
0 kr
Kontantuttag utanför EU
35 kr

Vid kortköp och kontantuttag utomlands tillkommer en valutaomräkningsavgift med 1,5 procent av valutakursen.

Valutakursen sätts av kortleverantören och är en referensväxelkurs som gäller den dag när köpet/uttaget registreras hos dem. 

Läs mer i prislistan

Smarta tjänster för en enklare vardag

Med privatkonto och bankkort kan du göra dina vardagliga ärenden, enkelt och smidigt.

Privatkonto – för dina inkomster och betalningar

På privatkontot sätter du in din lön, pension, studiemedel och andra inkomster. När du betalar räkningar, gör överföringar till andra konton eller betalar med kortet dras pengarna från det här kontot.

Bankkort – för dina inköp och uttag

Det är enkelt och säkert att betala med kortet när du handlar på nätet, i närbutiken eller på resan. Du får också flera smarta tjänster:

Dina kortförmåner

Ditt kort ger dig flera förmåner, bland annat reseskydd, spärrtjänst och köpskydd.

Bli bankkund

Nu får du Sveriges miljövänligaste kort

Våra nya bankkort är tillverkade av 100 procent återvunnen plast, så du kan med gott samvete använda ditt kort. Har du redan bankkort från oss kommer du att få ett nytt kort snart, läs mer om kortbytet här

Koppla på en kontokredit  för dina oförutsedda utgifter

Till privatkontot kan du även ansöka om att koppla en kontokredit. Den fungrerar som en trygghet vid oförutsedda utgifter eller när du behöver extra pengar. Ränta utgår bara för den del av krediten som du använder och betalas kvartalsvis i efterskott.

Se kontokreditens aktuella ränta

Säkra kortbetalningar

Du har flera skydd med vårt bankkort som gör att du kan känna dig trygg när du betalar med kortet.

Våra kort är anslutna till en säkerhetslösning som innebär att när du gör en kortbetalning på internet får du bekräfta att det är du som gör betalningen genom att signera köpet med Mobilt BankID eller med lösenord och engångskod som du får via sms.

Läs mer om säkra kortbetalningar

Du har köpskydd som ger dig trygghet även efter köp, när du handlar med ditt kort i butik eller på internet. Det ger dig möjlighet att få tillbaka pengar vid defekta varor, leveransproblem och dylikt. 

Med vår regionspärr väljer du själv i vilka länder ditt kort ska fungera för köp och uttag. På så sätt minskar du risken för kortbedrägerier.

Läs mer om regionspärren

Har det uppstått något fel med ditt köp eller uttag? Har ditt kort använts obehörigt? Då kan du reklamera.

Så här reklamerar du

Spärra kortet

Behöver du spärra ett eller flera av dina kort? Du kan snabbt och enkelt spärra ditt kort tillfälligt i appen eller på Mina sidor.

Ring 08-588 400 11 (+46 8 588 400 11 från utlandet)

Läs mer om hur du spärrar ditt kort

Den statliga insättningsgarantin

Privatkontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden.

Vid konkurs har varje kund rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken med belopp som motsvarar högst 950 000 kronor. Riksgälden betalar ut ersättningen inom sju arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.

Utöver beloppet om 950 000 kronor kan insättare få ersättning för vissa särskilt angivna händelser, t.ex. försäljning av privatbostad, avgångsvederlag och försäkringsersättning med högst 5 miljoner kronor.

Historiska valutakurser

Här kan du jämföra olika kortutgivares valutaväxlingspåslag med Europeiska Centralbankens referenskurs.

Historiska valutakurser

Frågor och svar om bankkort och privatkonto

  • Försäkringar

    Har du ett bankkort med symbolen på framsidan av ditt kort så kan du göra snabba och enkla kontaktlösa betalningar i betalterminaler som kan ta emot kontaktlösa betalningar.


    Hjälpte det här svaret dig? 51 av 117 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Årsavgiften för bankkortet dras från ditt privatkonto cirka en månad efter att du blir kund. Därefter dras avgiften den 1 januari varje år.

    Se till att beloppet för årsavgiften finns på kontot, annars riskerar du att behöva betala en övertrasseringsavgift. 

     


    Hjälpte det här svaret dig? 6 av 10 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Ibland förekommer det att butiker väljer att inte kontrollera saldot på ditt konto för att snabba upp betalningen, vilket gör att vi som bank inte omedelbart vet om ditt köp. Vi redovisar dina köp på kontot så snart vi får information om ditt köp från butiken.


    Hjälpte det här svaret dig? 85 av 97 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Ditt clearingnummer är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer. Tänk på att du kan ha olika clearingnummer för olika konton.


    Hjälpte det här svaret dig? 2288 av 3560 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Har du flera kontaktlösa kort i din plånbok, till exempel kort för lokaltrafik, inpasseringskort och andra bankers kontaktlösa kort så kan köpet nekas då terminalen inte kan läsa av fler än ett kontantlöst kort åt gången. Ta då ur det kort du ska använda, eller ha korten på varsin sida i plånboken.


    Hjälpte det här svaret dig? 34 av 45 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du kan signera på två sätt:

    • Mobilt BankID
    • Engångskod som skickas via sms tillsammans med ett lösenord som du väljer själv. Du ställer in ditt lösenord på Mina sidor under Säkra kortbetalningar.

    Hjälpte det här svaret dig? 47 av 111 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Då kommer ditt kort att spärras tillfälligt, men du kan fortfarande använda kortet tillsammans med din legitimation. Efter 24 timmar släpps spärren och du kan använda din pinkod igen. Om du har glömt pinkoden kan du hämta den igen i internetbanken.


    Hjälpte det här svaret dig? 642 av 900 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Börja med att kontakta butiken eller företaget så snabbt som möjligt. Om du inte får hjälp av dem gör du en reklamation hos oss så hjälper vi dig.


    Hjälpte det här svaret dig? 61 av 172 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Beloppsgränsen/maxbeloppet vid en överföring beror på om den sker med ett specifikt överföringsdatum eller inte. 

    Överföring utan överföringsdatum
    Det totala maxbeloppet för överföringar och betalningar är 1 000 000 kr inom en löpande 7-dagarsperiod (inkluderar även utlandsbetalningar och Swish), om inte annat överenskommits med ditt lokala länsförsäkringsbolag.

    Överföring med angivet överföringsdatum
    Maxbeloppet för överföringar som har ett framtida datum angivet (även stående överföringar) är 100 000 kr per överföring.


    Hjälpte det här svaret dig? 36 av 75 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Ditt clearingnummer är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer. Tänk på att du kan ha olika clearingnummer för olika konton.


    Hjälpte det här svaret dig? 2288 av 3560 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Har du flera kontaktlösa kort i din plånbok, till exempel kort för lokaltrafik, inpasseringskort och andra bankers kontaktlösa kort så kan köpet nekas då terminalen inte kan läsa av fler än ett kontantlöst kort åt gången. Ta då ur det kort du ska använda, eller ha korten på varsin sida i plånboken.


    Hjälpte det här svaret dig? 34 av 45 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du kan signera på två sätt:

    • Mobilt BankID
    • Engångskod som skickas via sms tillsammans med ett lösenord som du väljer själv. Du ställer in ditt lösenord på Mina sidor under Säkra kortbetalningar.

    Hjälpte det här svaret dig? 47 av 111 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi rekommenderar att du väljer landets valuta då du oftast får en förmånligare valutakurs då. Om du väljer svenska kronor har säljföretaget fria händer att själv sätta valutakursen.


    Hjälpte det här svaret dig? 88 av 179 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Ring Spärrservice +46 8 588 400 11 och spärra kortet. Behöver du komma åt dina pengar kan du samtidigt begära ett Expresskort som du får inom några dagar eller Emergency Cash, som du får inom några timmar.


    Hjälpte det här svaret dig? 25 av 34 har fått hjälp av svaret