BankID

Med BankID kan du legitimera dig digitalt. Här förklarar vi hur du skaffar, installerar och spärrar ditt BankID.

Så kommer du igång med Mobilt BankID

För att kunna installera Mobilt BankID behöver du ett privatkonto och en säkerhetsdosa.

  1. Logga in

    Logga in på Mina sidor i internetbanken med din säkerhetsdosa.

  2. Klicka på BankID

    Klicka på BankID, som du hittar på startsidan på Mina sidor.

  3. Få din aktiveringskod

    Använd din säkerhetsdosa för att få din aktiveringskod.

  4. Ladda ner appen

    Ladda ner appen Mobilt BankID till din mobil. Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har.

  5. Starta appen och verifiera dig

    Starta appen i din mobil och verifiera dig med aktiveringskoden du fått tidigare.

  6. Välj en personlig säkerhetskod

    Välj en personlig säkerhetskod som du kommer att använda när du ska identifiera dig och signera i framtiden.

  7. Använd ditt BankID

    Nu kan du börja använda Mobilt BankID.

Skaffa BankID

Logga in på Mina sidor och gå till BankID, som du hittar på startsidan. Där kan du skaffa BankID på datorn.

Är du under 16 år?

Då ska du ha Mobilt SäkerhetsID. Det är som ett BankID för barn under 16 år och som bara fungerar hos Länsförsäkringar.

Läs mer om Mobilt säkerhetsID

Ökad säkerhet med QR-kod

När du loggar in på Mina sidor med ett Mobilt BankID på en annan enhet, till exempel en dator, behöver du verifiera dig med en QR-kod. QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att enheten du loggar in på finns nära mobilen med BankID-appen. Det extra steget i legitimeringen är till för att öka säkerheten.

Så använder du Mobilt BankID på en annan enhet

  1. Gå till inloggningssidan för Mina sidor och välj Mobilt BankID.
  2. Fyll i ditt personnummer och klicka på logga in.
  3. En QR-kod visas upp på datorskärmen.
  4. Starta BankID-appen i mobilen. Tryck på QR-ikonen och rikta sedan kameran mot QR-koden som visas på datorskärmen.
  5. Identifiera dig med din säkerhetskod, Touch ID eller Face ID i BankID-appen.

Spärra eller radera ditt BankID

Om du tror att någon har kommit över lösenordet till ditt BankID - spärra det direkt. 

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Gå till BankID på startsidan
  3. Klicka på Visa & spärra BankID

Få hjälp av vår BankID-support

Alla dagar 8-22

Telefon 063-19 74 25

Frågor och svar om BankID

  • Försäkringar

    För att skaffa ett BankID måste du ha fyllt 16 år och ha en säkerhetsdosa. Du måste också vara skriven i Sverige och finnas med i Statens personadressregister. Har du redan ett BankID hos oss och vill förnya det, kan du göra det utan att vara skriven i Sverige.

    Mobilt SäkerhetsID för personer under 16 år


    Hjälpte det här svaret dig? 98 av 219 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du glömt koden till ditt BankID behöver du skaffa ett nytt BankID. Det gör du på Mina sidor.  

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn och följ instruktionerna. 

    Hjälpte det här svaret dig? 61 av 151 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du bytt mobiltelefon eller om giltighetstiden gått ut för ditt BankID, behöver du beställa ett nytt BankID. Det gör du på Mina sidor. 

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID och följ instruktionerna. 

    Hjälpte det här svaret dig? 354 av 1255 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du bytt mobiltelefon behöver du skaffa ett nytt Mobilt BankID. Det gör du på Mina sidor.

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID och följ instruktionerna. 

    Hjälpte det här svaret dig? 206 av 713 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du kan ha max tre BankID. Om du redan har tre BankID och behöver skaffa ett nytt, måste du först ta bort ett för att kunna skaffa ett nytt.


    Hjälpte det här svaret dig? 436 av 542 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    • Mobilt BankID för mobiler och surfplattor är giltigt i tre år.
    • BankID på fil för datorer är giltigt i två år.

    När giltighetstiden på ditt BankID gått ut, eller om du byter mobiltelefon, behöver du beställa ett nytt BankID. Det gör du på Mina sidor.

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn och följ instruktionerna. 

    Hjälpte det här svaret dig? 186 av 367 har fått hjälp av svaret