Länsförsäkringar Jönköping och HV71 tar stort kliv mot jämställd sponsring

Tjejer och killar ska ges samma möjligheter till att idrotta på lika villkor. Därför tar Länsförsäkringar Jönköping ihop med HV71 nu ett stort kliv mot ett ännu mer jämställt föreningsliv där sponsringen fördelas helt lika mellan killar och tjejer.

En hockeyspelare i HV71:s damlag.
Sponsringen fördelas lika mellan dam- och herrlaget.

Länsförsäkringar Jönköping har som ambition att inom tre år ha en helt jämställd sponsring där exakt lika mycket går till tjejer som till killar. En del i det här arbetet är att vara med och stötta föreningar som vill samma sak och som arbetar för ett jämställt föreningsliv. En av dessa föreningar är HV71. Nu står det klart att Länsförsäkringar Jönköpings logga kommer pryda HV71:s herrlags byxa de kommande säsongerna. Sedan tidigare syns loggan även på damlagets byxa. Det unika i det här samarbetet är att sponsringen kommer fördelas helt jämställt mellan damerna och herrarna. Loggan på damlagets byxa kommer med andra ord kosta exakt lika mycket som loggan på herrlagets byxa.

– Vi ser mycket positivt på Länsförsäkringars initiativ att vilja se över sitt partnerskap med HV71 med fokus på jämställdhet. Länsförsäkringar är en viktig partner till HV71 och har en värdegrund och en syn på föreningsliv som väl stämmer överens med HV71:s, så upplägget känns väldigt bra för båda parter, säger Johanna Severed som är kommersiell chef hos HV71.

6 av 14 föreningar i SHL har i dag även ett lag i damernas högsta serie SDHL. Trots det ges inte alltid samma förutsättningar till damer som till herrar. I många fall tvingas damspelarna ha jobb vid sidan av sin hockeysatsning. Det är dock något som Länsförsäkringar Jönköping vill ändra på i och med samarbetet med HV71.

– Det här är ett stort kliv för oss för att skapa ett jämställt föreningsliv där vi ger exakt samma förutsättningar till både killar och tjejer. Det betyder mycket för oss att HV71 vill vara med på den här resan och att de som länets största idrottsförening tar det här klivet, säger Ida Severin, chef för Hållbarhet & Kommunikation på Länsförsäkringar Jönköping.

Länsförsäkringars logga syns redan i dag på många SHL-lags dräkter. På HV71:s dräkter har det istället varit stora företag som Husqvarna AB och Fagerhult som synts mest. För första gången någonsin kommer nu Länsförsäkringars logga synas på herrlagets dräkter.

– Byxan är en klassisk plats för Länsförsäkringars logga att synas på och den syns redan i dag hos många lag. Det betyder mycket för oss att vi nu får chansen att göra det här med en så pass stor och betydelsefull idrottsförening som HV. Vi är övertygade om att det här kommer göra skillnad på riktigt.

Samtidigt kommer Länsförsäkringar Jönköping fortsätta stötta HV71:s stora ungdomsverksamhet med bland annat turneringen LF Trophy.

Se alla nyheter