Se upp för falska telefonsamtal

Kvinna pratar i mobil bakifrån

Se upp för falska telefonsamtal

Just nu är det ett ökat antal fall där bedragare ringer och försöker lura bankkunder att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter. Ofta uppger sig bedragaren att ringa från banken och behöva uppgifterna för att stoppa ett bedrägeri eller ändra ett lån.

Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren som ringer pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Ofta ber bedragaren om att du lämnar ut signeringskoder från din säkerhetsdosa, eller ber dig signera med ditt BankID. Banker ringer inte upp och ber om signeringskoder på det här sättet. Är du det minsta osäker, lägg på direkt och ring själv upp banken. Lämna aldrig ut signeringskoder från din säkerhetsdosa när du blir uppringd - då kan bedragaren skapa ett nytt BankID i ditt namn.

Så här skyddar du dig:

  • Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
  • Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
  • Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, appen och telefonbanken.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda dig mot bedrägerier:

Säkerhet på internet - skydda dig mot bedrägerier