Skydd vid ID-stöld i hemförsäkringen

Alla tekniska nyheter och vägar att kommunicera öppnar upp för mängder av spännande möjligheter och innovationer, men tyvärr också för en ny sorts bedrägeri, id-stöld. För att skydda dig uppdaterar vi nu hemförsäkringen med skydd vid id-stöld.

Idag är id-stöld en form av bedrägeri som växer snabbt. Det är lätt att drabbas men svårt att reda ut. Om någon obehörig skulle komma över och använda dina person- eller inloggningsuppgifter, och använda dem för olika former av bedrägeri, så hjälper vi dig. Det enda du behöver göra är att ringa oss på 0771 -18 10 10. 

Men det finns saker du kan göra för att förebygga och förhindra id-stöld.

Tips på hur du kan skydda din identitet

  • Lämna aldrig ut ditt personnummer utan att du är säker på vad det ska användas till.
  • Om du tappat bort en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.
  • Kontrollera sajter du är inne på; tecken på att det är en falsk sajt är att det inte finns någon information om hur du reklamerar en vara, låga priser och bristfälligt språk och stavfel.  
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk.
  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter om bankkort och inloggningsuppgifter via sms eller mejl, även om det verkar vara från ett välkänt företag.
  • Klicka aldrig på länkar i sms eller mejl som uppmanar dig att lämna personliga uppgifter.
  • Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
  • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
  • Eftersänd eller be en granne att ta in din post om du ska vara bortrest länge.

Vad gör jag om det händer?

Skulle du ändå råka ut för en id-stöld ringer du oss på 0771-18 10 10 för att få hjälp. Försäkringen ingår från och med 1 januari 2015 och är en kostnadsfri uppdatering i din hemförsäkring. 

Se alla nyheter