Om vi inte är överens
Länsförsäkringar ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut.

Vi är naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra. Om du inte är överens finns det olika vägar att gå.
1. Be din handläggare titta på ärendet igen
Om du inte är nöjd med ett beslut eller hanteringen av ditt ärende är vi naturligtvis beredda att ompröva det. Kontakta i första hand den person du haft kontakt med. I andra hand kan du begära överprövning hos ansvarig chef eller annan ansvarig person. Om saken rör ett skadeärende avseende hem-, egendoms eller motorfordonsförsäkringar kan du begära en kostnadsfri överprövning i bolagets interna skadeöverprövningsgrupp.
2. Kontakta vår klagomålsansvariga
Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos din handläggare kan du kontakta vår klagomålsansvariga som kan ge råd om hur du kan gå vidare med ditt ärende. Klagomålsansvarig Andrea Hiltunen når du på 063-19 34 09 eller andrea.hiltunen@lfz.se. Klagomål framförs kostnadsfritt.
3. Om du fortfarande inte är nöjd avgör typen av ärende hur du går vidare
- Trafikskadeärenden
Om du har frågor som gäller trafikskadeersättning för personskador kan du istället få ärendet prövat i Trafikskadenämnden, www.trafikskadenamnden.se, 08-522 787 00. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Medicinska ärenden
Vid medicinska tvistefrågor kan du vända dig till Personförsäkringsnämnden, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Rättsskyddsärenden
Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Försäkringsförbundets nämnd för rättsskyddsfrågor, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig. - Bankärenden
Länsförsäkringar Bank och Hypotek har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bank- och hypoteksklagomål när du som kund inte är nöjd med vårt slutgiltiga beslut. Du kontaktar centralt klagomålsansvarig via post, märk brevet Länsförsäkringar Bank eller Länsförsäkringar Hypotek, Klagomålsansvarig, 106 50 Stockholm. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Övriga ärenden
Vid tvist i bank- eller försäkringsfrågor kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller telefon 08-508 860 00. Besöksadress är Kungsholmstorg 5 Stockholm. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten. Prövningen är kostnadsfri för dig.
4. Domstol
Du kan även vända dig till domstol för att få ditt ärende prövat. Har du en rättsskyddsförsäkring – som bland annat ingår i hemförsäkringen – kan i allmänhet dina ombudskostnader ersättas. Du betalar då enbart självrisken.
Rådgivning i försäkringsfrågor
Vill du ha kostnadsfri rådgivning finns oberoende organisationer som kan ge råd och tips.
Försäkringsfrågor
Konsumenternas försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00.
Finansiella tjänster
Konsumenternas Bank- och finansbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00.
Den kommunala konsumentvägledaren kan ge råd och information kring försäkrings- och finansiella tjänster, konsumentinfo@ostersund.se, 0642-448 02
Hallå konsument
Du kan även få vägledning från Konsumentverkets webbtjänst Hallå konsument. Via webbtjänsten kan du få svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med. Tjänsten samordnas av Konsumentverket.
Är du företagare?
Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.