Vi skapar trygghet, tillväxt och framtid

Det lokala, kundnära och kundägda bolaget, Länsförsäkringar Jämtland, lägger ytterligare ett framgångsrikt år till handlingarna i sin 168-åriga historia. Att vara trygg i sin historia, men samtidigt vara öppen, engagerad och alert inför den utveckling som sker i omvärlden är några av framgångsrecepten.

Vi skapar trygghet, tillväxt och framtid

Utveckling i allt snabbare takt

En utmaning som vi delar med många andra är digitaliseringen. Utvecklingen av verksamheter, produkter och tjänster går allt snabbare. Utmaningen ligger i att utvecklas i takt med kundernas behov och förväntningar, helst ligga steget före. Vi är idag unika eftersom vi är kundägda, lokala och nära, vilket väldigt många värdesätter och uppskattar. Om vi i den digitala utvecklingsresan löpande kan addera kundvärden behåller vi vår unika position och kombinationen blir något som kommer att vara väldigt svårt att kopiera. Vi befinner oss på en spännande resa utan att veta vad slutdestinationen är, om det ens finns en sådan. Som kundägt bolag strävar vi också efter att vår utveckling i grunden ska bygga på insikter om våra kunders behov, deras förväntningar och beteenden. Utveckling innebär förändring och förändringar upplevs inte av alla som förbättringar, varken bland medarbetare eller bland kunder. Det måste vi ha respekt för och tänka på i vårt fortsatta arbete. Utveckling är också i allra högsta grad en hållbarhetsfråga, kanske vår viktigaste hållbarhetsfråga då den berör både sociala, ekonomiska och miljömässiga frågor.

"För andra banker och försäkringsbolag är inte Jämtland och Härjedalen hela världen. Det är det för oss. För oss är kunder inte bara försäkringstagare och konton. De är grannar, vänner och bekanta."

Jämtland och Härjedalen är hela vår värld

För andra banker och försäkringsbolag är inte Jämtland och Härjedalen hela världen. Det är det för oss Internationellt och nationellt sett är Länsförsäkringar Jämtland inget stort bolag, men i Jämtlands län är vi ett av de större bolagen och ser man till samhällsengagemang och länets hållbara utveckling och framtid bidrar vi på ett betydande sätt och det är vi stolta över. Sedan kan vi bli bättre på att berätta om det, men någonstans har det alltid varit en självklarhet för vår del. Traditionellt tror jag att den breda allmänheten framförallt tänker på vår sponsring i olika idrottsliga sammanhang, men vårt engagemang är mycket bredare än så. Det omfattar exempelvis också klimatfrågor och regionala utvecklingsfrågor.

Vi lyfter gärna fram och stöttar idrottare, eldsjälar och företag. Etableringen av Nationalmuseum Norr stöttas av oss och vi har genomfört mycket uppskattade allsångskvällar med fullmäktigeval i Stugun, Strömsund och Sveg under året där lokala artister gjort bejublade framträdanden i kombination med kakkalas. Leverans av 3 700 reflexvästar till förskolebarnen i Jämtlands län är ytterligare ett av årets bidrag inom ramen för vårt samhällsengagemang och vår roll i Jämtlands län. När vårt kundägda bolag dessutom har möjlighet ge kunderna, våra ägare, återbäring bidrar det också. Under 2016 betalade vi ut 40 miljoner kronor till ungefär 55 000 jämtlänningar och härjedalingar.

Närhet som en del av vår affärsmodell

En av våra bärande principer är övertygelsen om att kundorienterad verksamhet bedrivs bäst så nära kunden som möjligt. Vi får ofta återkoppling från våra kunder, som säger att det är en framgångsfaktor. När konkurrenterna nu lämnat Jämtlands län ökar vi istället antalet lokala kundmöten. Vi gjorde mer än 1 000 trygghets och skadebesiktningar ute i länet under 2016. Att närhet gör skillnad framkom också tydligt vid branden på Vickervägen i Lillsjön med ett flertal skadedrabbade kunder som hade oss och andra som försäkringsbolag. En sådan gång blir skillnaden markant när vi är på plats momentant med ett antal medarbetare som kan hjälpa och stötta våra kunder när krisen är ett faktum och behovet av hjälp är som störst.

För oss är kunder inte bara försäkringstagare och konton. De är grannar, vänner och bekanta. Och det är ingen tillfällighet att vi kallar vårt bästa erbjudande till våra privatkunder för Guldkund.

Hållbar prestationskultur

Vår bransch tillhör inte de områden som har hög sjukfrånvaro, men vi är inte på något sätt  vaccinerade från arbets- och stressrelaterad sjukfrånvaro. Och man ska komma ihåg att bakom varje sjukskrivningssiffra finns en människa. Det är ett komplext område med många ingående parametrar där en av nycklarna är att arbeta förebyggande. För oss är en av pusselbitarna att arbeta med att varje medarbetare ska ha ett tydligt uppdrag och förstå sitt bidrag till helheten. Sedan ska det finnas en balans mellan de krav som ställs för att utföra uppdraget och de förutsättningar medarbetaren har för att klara av uppdraget.

Dessa två delar behöver kalibreras och det tror vi görs bäst genom löpande dialog mellan medarbetare och chef, det vi kallar prestationssamtal. Alla de aktiviteter vi gör sammantaget ska leda fram till det vi benämner hållbar prestationskultur.

Tillväxt med lönsamhet och de mest nöjda kunderna

Från en position som marknadsledande i Jämtland och Härjedalen fortsätter vi växa inom försäkring och vi växer mer än på många år. Antalet försäkringar har ökat med 3 500 under 2016 och försäkringsverksamheten levererar ett resultat på 12 miljoner. Skadekostnaderna har ökat jämfört med 2015 vilket framförallt beror på skadelivräntor och ränteeffekter på reserver – våra kunder har inte varit mer skadedrabbade under 2016. Vår bankverksamhet fortsätter med mycket stark tillväxt inom både privat- och företagskundsegmenten. Vår företagsbank hade under 2016 den starkaste tillväxten i hela  länsförsäkringsgruppen. Total affärsvolym i vår bank var under 2016 6,4 miljarder.

I Svensk Kvalitetsindex undersökningar (SKI) är resultatet att vi har de mest nöjda kunderna inom flertalet produktområden och många av våra nya kunder söker sig till oss på rekommendation av andra kunder.

Kapitalförvaltningen avgörande för resultatet

Bolagets totala resultat efter skatt landar på 111 miljoner kronor 2016 vilket givetvis är ett mycket bra resultat. Avgörande för det goda resultatet är kapitalförvaltningen som 2016 levererade en avkastning på 7,2 procent. Då det under året varit politisk oro i stora delar av världen, bland annat med Brexit under sommaren samt presidentval i USA under hösten, har det inte varit självklart att uppnå den avkastningsnivån.

Risk och regelverk – en stor del av vår vardag

Att hantera risk är en kärnkompetens i vår verksamhet, att ta risker är vår affär och att ta rätt risker är det vi bygger vår verksamhet på. Det är inte alltid så lätt och vi arbetar kontinuerligt med att analysera risker och utfall och att kalibrera vårt risktagande. Stabilitet och långsiktighet, dvs. ekonomisk hållbarhet, är det vi strävar efter. Detta genomsyrar hela vår verksamhet såväl försäkring som bank och kapitalförvaltning. En typ av risk vi också måste hantera är risken för brottslighet riktad mot vårt försäkrings- och bankkollektiv, en risk som tyvärr ökar. Senaste åren har regelverkskraven skärpts betydligt i syfte att skydda kundernas intressen. Syftet är i grunden bra, om än resurskrävande, och de granskningar som gjorts av vår verksamhet under året kan sammanfattas med att vi har god intern styrning och kontroll.

Medarbetare som gör skillnad

Jag vill rikta ett stort och varmt tack till alla chefer och medarbetare för alla goda prestationer under 2016. I stort som smått har ni alla bidragit till en fortsatt utveckling av det lokala, kundnära och kundägda Länsförsäkringar Jämtland. Tack för det stöd jag haft under min tid som tillförordnad vd.

Stafettpinnen lämnas vidare

Jag har haft styrelsens uppdrag och förtroende att vara tillförordnad vd under andra halvåret 2016. Från 2017 är nu Tomas Eriksson ny vd för Länsförsäkringar Jämtland och jag ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med Tomas där vi alla tillsammans fortsätter utveckla vårt fina bolag för framtiden i Jämtland och Härjedalen.

Kent Karlstrand
Tf vd Länsförsäkringar Jämtland 2016

Kent Karlstrand
Tf vd Länsförsäkringar Jämtland AB 2016