Våra strategiska hållbarhetsområden
Hållbarhet har alltid varit en naturlig del av vår vardag eftersom vi är lokala, kundägda och arbetar i "trygghetsbranschen". Under 2017 har vi arbetat med att kartlägga, strukturera och systematisera vårt hållbarhetsarbete. Det har resulterat i att vi definierat ett antal områden som är extra viktiga utifrån den verksamhet vi bedriver.
Företagets viktigaste intressenter är medarbetare, kunder och leverantörer. Vi har vägt samman vad våra intressenter tycker och den kunskap de har om vårt hållbarhetsarbete med företagets egna prioriteringar. Vi kan då konstatera att det allra viktigaste är nöjda kunder och en ansvarsfull ekonomi. Det är fundamentala förutsättningar för ett långsiktig hållbart företagande och det är självklart för oss att ha stort fokus på dessa frågor.
1. Nöjda kunder
Att vi har nöjda kunder är en förutsättning för vår framtid och utveckling. Våra kunder är inte enbart våra kunder - de är också våra ägare eftersom vi är ett kundägt företag. För oss blir det därför extra viktigt för en hållbar utveckling att ha örat mot marken och ta reda på vad våra kunder tycker och tänker.
Under 2017 har vi genomfört kvartalsvisa kundundersökningar för att följa hur kundnöjdheten utvecklats bland våra kunder, dvs. våra företags-, lantbruks- och privatkunder. Vårt nöjd kund-index (NKI) är 77 (skala 0-100). Ett värde över 75 definieras som mycket bra, men vi vill mer. Vi har också frågat om våra kunder uppfattar oss som ett samhälls-engagerat företag och om man upplever oss som en attraktiv arbetsgivare och ett företag som tar ansvar för miljön. Allt för att kunna utvecklas och göra våra kunder än mer nöjda.
Lojala kunder är strategiskt viktigt både för vår lönsamhet och för kundnöjdheten. En privatkund som har sin boendeförsäkring hos oss, vår bank som huvudbank och regelbundet sparande tillhör kundgruppen Guldkund. Som Guldkund belönas man exempelvis med försäkringsrabatt, ett kostnadsfritt bankkort och andra förmåner. De kunder som är hel-kunder hos oss är ännu mer nöjda än andra.
2. Ansvarsfull ekonomi
Att våra kunders långsiktiga intressen sätts i första rummet är självklart - eftersom vi ägs av våra kunder har vi inga aktieägare med kortsiktiga vinstkrav. Vi vill fortsätta växa på vår marknad i Jämtland Härjedalen, men inte på bekostnad av en sund lönsamhet. Det övergripande målet med en ansvarsfull ekonomi är därför att säkerställa att vi i alla lägen kan fullfölja våra åtaganden gentemot försäkringstagarna, våra ägare.
I vår bransch finns även en hög förväntan på att handla affärsetiskt i enlighet med regelverk och externa krav och att ha en hållbar kapitalförvaltning. Vår kapitalförvaltning ska garantera att bolagets betalningsåtaganden kan fullföljas och skapa avkastning på våra placeringstillgångar. Arbetet präglas av lång-siktighet och balanserat risktagande och vi anser att det är viktigt att hänsyn tas till innehavens hållbarhet, varför det utgör en del av vår investeringsprocess. Eftersom vi investerar i fonder som har innehav i bolag över hela världen finns risk för att någon av dessa bolag kränker mänskliga rättigheter, inte tar ansvar för miljön eller sina anställda, agerar korrupt eller tillverkar vapen. Denna risk hanterar vi genom vår placeringspolicy som tydliggör att kapitalförvaltningen ska ge god avkastning och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle genom ansvarsfulla investeringar. God etik och miljöhänsyn är grundläggande, men vi undviker också placeringar i företag med tillverkning eller försäljning av exempelvis vapen, pornografi, alkohol och tobak eller som tillåter barnarbete eller bryter mot centrala internationella överenskommelser. Vi undviker också att investera i bolag som producerar och distribuerar fossila bränslen.
FN:s Global Compact och riktlinjer för ansvarsfulla investeringar (PRI) är initiativ som Länsförsäkringar AB skrivit under och som vi arbetar utifrån, liksom principer för hållbara försäkringar (PSI) som skrivits under av Länsförsäkringar Sak. De förvaltare som vi anlitar ska ha skrivit under PRI och innehav som kan associeras till en kränkning av dessa konventioner ska avyttras.
Läs mer om våra ställningstaganden
3. Attraktiv arbetsgivare
Vårt varumärkeslöfte, att skapa en enklare vardag och tryggare framtid, börjar med oss själva. Vår framgång är helt beroende av medarbetarnas engagemang, kompetens och förmåga att skapa resultat. Med ett gott ledarskap och engagerade och kunniga medarbetare skapar vi också förutsättningar för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hos oss ska man trivas och vilja utvecklas – det är en förutsättning för att vi ska vara fortsatt framgångsrika. Omvärlden förändras i snabb
takt och det påverkar oss, att vilja och våga förändra ställer krav på både chefer och medarbetare och det skapar också förutsättningar för en spännande arbetsplats.
Vi vill skapa en arbetsmiljö som gör att medarbetare känner sig delaktiga och har inflytande i beslutsfattande. Att både nuvar-ande och potentiella medarbetare uppfattar oss som en spännande och bra arbetsgivare är viktigt för vår framtida utveckling och tillväxt. Vi vill skapa en arbetsplats som är kreativ, effektiv och engagerande.
4. Digital transformering
Den pågående digitala transformationen är något som påverkar oss alla. Vi har en konti-
nuerlig utveckling av allt från självbetjäningstjänster för våra kunder till auto-matiserade och robotiserade flöden i administration och kundkommunikation. Det handlar också om vår egen förmåga att ta till oss nya arbetssätt och verktyg. För att kunna leverera bra och lättillgängliga tjänster till våra kunder och för att vara en attraktiv arbetsgivare behöver vi investera både tid och pengar i vår digitala transformering - det är en utmaning att utvecklas i takt med kundernas behov och förväntningar.
Digitaliseringen är en mycket viktig hållbarhetsfråga då den berör både sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter. Med digitala verktyg och fokus på utveckling kan vi bli mer resurseffektiva, förbli valbara för våra kunder och säkra vår plats på marknaden som en relevant aktör. Utvecklingen av tjänster och verktyg riktat till våra kunder sker till stor del gemensamt i länsförsäkringsgruppen.
5. Skadeförebyggande
Skadeförebyggande arbete definierar vi som de insatser som vi riktar till våra kunder för att minska både lidande, antal skador och olyckor samt kostnader. Att arbeta skadeförebyggande är och har alltid varit självklart för oss som försäkringsbolag. Brand- och vattenskador har en mycket stor miljöpå-verkan, är kostsamma för oss som företag och det är minst sagt besvärliga skador för våra kunder.
De senaste åren har vi arbetat allt mer med att förbygga och förhindra naturskador. Vår naturskadesamordnare har dagliga dialoger med bland annat våra lantbrukskunder om vad vi kan göra för att förhindra och begränsa effekterna av naturskador. Den plant vi sätter idag ska avverkas tidigast om 80 år. Så redan idag behöver vi tillsammans med våra kunder tänka på att den skog vi planterar ska tåla framtidens klimat för att vara försäkringsbar även i framtiden.
6. Leverantörer och inköp
När en skada eller olycka drabbar en kund är våra skadeleverantörer vår förlängda arm - våra avtalade bilverkstäder och entreprenörer är vårt ansikte utåt. Det är de som har kontakt med våra kunder under tiden vatten skadan repareras eller bilen lagas. Dessutom är kostnaderna för att åtgärda skador vår största utgiftspost. Att säkerställa att exempelvis skadade bilar repareras snabbt,
miljövänligt, kostnadseffektivt och säkert är ett exempel på vårt hållbarhetsarbete.
Under 2018 kommer vi att utveckla dialogen med våra avtalsleverantörer inom såväl byggentreprenad som bilverkstäder för att föra dialog om de förväntningar vi har på varandra och säkerställa en hållbar relation. Vi har ett indirekt ansvar för våra avtalade leverantörer och vi behöver till exempel säkerställa att de har en god ekonomi, att de tar ansvar för sina anställda och representerar oss och vårt varumärke på ett bra sätt.
7. Samhällsengagemang
Vårt samhällsengagemang är stort. Med en marknad som börjar och slutar vid länsgränsen är vi helt enkelt beroende av att länet utvecklas och är en attraktiv plats att bo och verka på, att nya företag startar, att de som bor här vill bo kvar och att andra vill flytta till länet. Därför engagerar vi oss brett i frågor som handlar om barn och ungdomar, företagande, trygghet samt miljö- och klimatfrågor.
Klimatfrågan angår oss alla och vi har ett stort engagemang tillsammans med myndigheter, kommuner och andra företag. Natur-skadesamordnaren på företaget är central i detta arbete, liksom miljösamordnaren. Vi är bland annat med i Länsstyrelsen Jämtlands läns initiativ Klimatråd Jämtlands län. Här kan vi bidra med kunskap, erfarenhet, fakta och analyser och det ligger i hela samhällets intresse att både sjönära fastigheter och skog ska vara försäkringsbart även i framtiden. Klimatförändringen för med sig nya utman-ingar för skogen, såsom fler stormar, mindre tjäle och nya skadeinsekter och ökad förekomst av skyfall, som i sin tur leder till fler översvämningar. Dessa frågor är en utmaning - inte minst för oss i försäkringsbranschen.
År 2016 gjorde vi en undersökning på Facebook som visar att länsborna tycker att barn och ungdomar är viktigast för länets framtid, näst viktigast är företagande och arbetstillfällen. Detta är två prioriterade områden för vårt samhällsengagemang.
Vi delar ut stipendier och utmärkelser för att stimulera allt från unga idrottstalanger och de som kämpar för barns rättigheter och vardag, till att uppmärksamma hållbara företag. Det kanske det mest synliga engagemanget i vardagen är vår sponsring av barn- och ungdomsverksamhet. Främst inom idrotten, men även inom andra verksamheter.
När det gäller vårt engagemang i företagande och näringsliv så har vi bland annat ett stort engagemang i Nyföretagarcentrum, som stödjer nyföretagande. Vi är också en av initiativtagarna till Samling Näringsliv, som är en ekonomisk förening med syfte att utveckla näringslivet i Jämtland. Fokusområden är bland annat kompetensförsörjning, infrastruktur och bilden av Jämtland.
8. Direkt miljö- och klimatpåverkan
Vår egen direkta miljö- och klimatpåverkan är marginell i förhållande till den miljöpåverkan som skador orsakar. Direkt miljö- och klimat-påverkan definierar vi som den påverkan vi åstadkommer i vår vardagliga verksamhet. Det handlar om faktorer som till exempel uppvärmning av kontoren, pappersförbrukning, tjänsteresor med flyg och att vi har miljöbilar som företagsbilar. Vi följer till exempelvis vår totala energiförbrukning och vi gör en årlig energikartläggning som ligger till grund för interna målsättningar och prioriteringar.
Insamlat skrot, plast och farligt avfall
Det är lätt att skrot, farligt avfall, plast och däck blir kvarglömt ute på lantbruken. Men genom en unik försäkringslösning och ett samarbete mellan Länsförsäkringar och Håll Sverige Rent kan lantbruk enkelt och bekvämt bli av med avfallet.
Gratis utbildning i barn-HLR
Vi hoppas att man aldrig behöver använda dessa kunskaper, men om olyckan skulle vara framme är det viktigt att kunna agera snabbt och att göra rätt. Därför har vi vid ett flertal tillfällen erbjudit våra barn- och gravidförsäkringskunder en kostnadsfri utbildning i hjärt-lungräddning för barn. Utbildningen innehåller både teori och praktiska övningar. Efterfrågan är stor och vi fortsätter med utbildningarna under 2018.
Reflexvästar till förskolor
Under 2017 fortsatte vi att dela ut gratis reflexvästar till alla förskolor i Jämtlands län.
Vi delade ut totalt 1 693 reflexvästar
Skadeförebyggande insatser
Exempel på insatser som vi riktat till våra kunder för att förebygga skador:
- 212 trygghetsgenomgångar
- 60 installerade vattenfelsbrytare
- 114 besiktningar av flerbostadshus
- 61 lantbruksbesiktningar