170 år i länet - för länet

Att vi är en arbetsplats som präglas av delaktighet, gott ledarskap och engagerat medarbetarskap är grundläggande för vår framtid och framgång. För oss handlar hållbart företagande om att ta ansvar - för våra medarbetare, våra kunder, vår miljö, vår ekonomi och vårt samhälle. Vår verksamhet har en naturlig koppling till trygghet och vi har en stark position på marknaden, en position som förpliktar. Genom ansvarsfullt företagande och arbete mot gemensamma mål når vi vår vision: Det mest omtyckta företaget i vårt län.

170 år i länet - för länet

Vi bor och arbetar nära våra kunder

Sedan 1848 har Länsförsäkringar Jämtland utvecklats och anpassat sig till sin samtid genom att vi arbetar nära våra kunder och levererar efterfrågade tjänster. Själva grunden till att vi finns är idén om att människor går samman och tar gemensamt och långsiktigt ansvar för varandras trygghet. Eftersom vårt erbjudande, bank- och försäkringstjänster, är grundpelarna för trygghet och utveckling i ett samhälle, bidrar vi till att skapa just trygghet och framtid för människor och företag. Ur många olika aspekter och i olika livssituationer.

Vi är ett kundägt, lokalt bolag och vi behöver ständigt utveckla oss

Vi är ett lokalt företag med alla anställda och all verksamhet i länet. Eftersom vi också ägs av våra 58 600 försäkringskunder är vårt allra viktigaste hållbarhetsområde nöjda kunder. För att våra kunder ska vara fortsatt nöjda behöver vi utvecklas i takt med omvärlden. Inte minst den digitala transformationen ger hisnande möjligheter när det gäller ny teknik, digitala lösningar och nya arbetssätt.

Välinformerade kunder kräver ändrade arbetssätt

Omvärlden och kundbeteenden förändras i snabb takt. Ett utvecklingsområde som styrelsen anser är viktigt är vår förmåga att ge varje kund intressanta erbjudanden och relevant information vid rätt tillfälle i rätt kanal. Arbetssättet kräver både analyskompetens och ny teknik, och här har vi tagit stora kliv under det senaste året. Det innebär också att vi behöver förändra våra arbetssätt för att kunna möta kunderna när och där de vill. Det är en förflyttning som vi är övertygade om kommer att öka kundnöjdheten och stärka vår marknadsposition.

Ingen teknik kan ersätta det mänskliga mötet

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att den digitala tekniken inte kan ersätta det mänskliga mötet. I en föränderlig värld kommer vår förmåga att arbeta och samarbeta effektivt att vara avgörande för att fortsatt att leverera kundmöten i toppklass - i alla kanaler. Att arbetssätt förändras och utvecklas ställer också krav på hur våra kontor och kundmötesplatser utformas. Det kommer också att krävas ett ledarskap som ständigt uppmuntrar till utveckling, en företagskultur som främjar förändring och medarbetare som vill förändra och utvecklas.

Vi prioriterar hållbarhetsfrågorna

För styrelsen och ledningen är det viktigt att prioritera hållbarhetsfrågor som har en tydlig koppling till vår affär och vår verksamhet, som bidrar till ökad lönsamhet, tydligt minskade skadekostnader och som ger en trygg vardag. Under året som gått har vi gjort ett stort jobb med att analysera, identifiera och prioritera ett antal områden som vi bedömer som extra viktiga för att fortsatt vara ett ansvarstagande företag. Våra etiska riktlinjer och vår interna värdegrund ENKLA (Engagerade, Nära, Kompetenta, Långsiktiga och Alerta) är fundamentet för ett etiskt och transparent förhållningssätt. Genom att agera etiskt och i linje med vår värdegrund och genom att arbeta målmedvetet med våra strategiska hållbarhetsområden kommer vi närmare vår vision - att bli det mest omtyckta företaget i vårt län. 

Tomas Eriksson, vd och Karin Mattsson Weijber, styrelseordförande Länsförsäkringar Jämtland

"Vår strävan är att alltid ha de mest nöjda kunderna, att vara en attraktiv arbetsplats i ett tryggt län och att vara den självklara leverantören av bank- och försäkringstjänster i minst 170 år till. Det är hållbarhet för oss."

Tomas Eriksson, vd och Karin Mattsson Weijber, styrelseordförande

Våra prioriteringar - våra strategiska hållbarhetsområden

Våra prioriteringar och hållbarhetsmål

Hållbarhetsrapportering - numera lagstadgat

Från och med verksamhetsåret 2017 är det lagstadgat att företag som uppfyller vissa kriterier ska göra en hållbarhetsrapport. Vår första hållbarhetsrapport är en del av Årsredovisning 2017.

Ta del av vår årsredovisning

I den skriften Hållbarhetsåret 2017 vill vi berätta om vårt företag och hållbarhet på ett mer lättsamt sätt, i form av artiklar, tips och intervjuer.

Ladda ner Hållbarhetsåret 2017