Bedrägerier på internet

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. 

Få tips om aktuella bedrägeriförsök

På sakerhetskollen.se kan du enkelt få koll på vilka slags bedrägerier som är bra att vara extra uppmärksam på just nu. Du kan också göra självtester för att se hur din egen digitala säkerhet ser ut.

Säkerhetskollen är en tjänst från Stöldskyddsföreningen som tillsammans med Polisen, Internetstiftelsen och andra samhällsaktörer, bland annat Länsförsäkringar, informerar om pågående digitala bedrägeriförsök.

Håll dig uppdaterad nu på sakerhetskollen.se

Bedrägeriförsök via telefon (vishing)

Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med överensstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från ”polisen” som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.

Läs mer om telefonbedrägerier hos Polisen

Ofta riktar bedragaren in sig på äldre personer som luras att lämna ifrån sig kortuppgifter och koder eller att logga in på sin bank.

Polisens vykort med kom ihåg-tips för äldre att sätta upp på kylskåpet eller vid telefonen

Varning för falska telefonsamtal

Bedragare ringer och påstår att de är från Länsförsäkringar, Polisen eller från andra myndigheter. Det kan till och med hända att numret ser ut som att det tillhör Länsförsäkringar. Bedragaren vill komma åt dina koder från säkerhetsdosan eller att du loggar in med Mobilt BankID.

Om du får sådana här samtal så lägg genast på! Lämna aldrig ut koder, kortuppgifter eller andra personliga uppgifter. 

Tre sätt att skydda sig

  • Lägg på luren så fort du blir misstänksam - ju snabbare samtalet bryts desto större chans att stoppa bedragaren.
  • Logga inte in - använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id.
  • Lämna inte ut siffror - som till exempel koder från din bankdosa eller betalkort.

Källa: Polisen

Bedrägeriförsök via e-post eller sms (phishing)

Lurar dig avslöja lösenord, pinkoder, svarskoder och kontouppgifter

I våra mejl kan det finnas länkar. Men vi vet att det ibland cirkulerar mejl med bedrägeriförsök. Därför länkar vi aldrig direkt till sidor där du behöver logga in eller lämna personlig information som personnummer, pinkod eller BankID.

Var misstänksam om du får e-post där du uppmanas att klicka på en länk, lämna ut kortuppgifter, personliga koder eller liknande. Bedragaren försöker komma över personlig information som kan användas i bedrägligt syfte. Banker och seriösa företag frågar aldrig efter sådan information via e-post. Phishingmejlen brukar ofta innehålla en länk och komma från en e-postadress som ser ut att vara från en bank eller annat företag.

Bedrägerier kan även förekomma via sms. Var uppmärksam om du får sms från personer du inte känner eller om du ombeds ge ut känslig information eller klicka på länkar. Hör gärna av dig till avsändaren även om det är en person du känner så du är säker på att avsändaren är korrekt.

Tänk på att...

  • starta eller använd aldrig ditt Bank-ID eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post
  • alltid läsa texterna i BankID-appen noggrant, och aktivera notiser så att du får ett meddelande när någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn
  • aldrig signera med BankID, swishkod eller säkerhetsdosa åt någon annan
  • genast logga in på Mina sidor och spärra ditt BankID om du tror dig blivit utsatt för bedrägeri
  • alltid polisanmäla ett bedrägeriförsök.

Investeringsbedrägeri

Investeringsbedrägeri är ett ekonomiskt bedrägeri, som i vissa fall pågår över en längre period och där bedragaren förmår kunderna att investera sina besparingar.

Du blir kontaktad via telefon eller mail av en rådgivare/mäklare (bedragaren) som vill att du ska investera dina besparingar i aktier, fonder, binära optioner eller kryptovaluta och allt som ofta utlovas en bra avkastning på dina investeringar. Även olika typer av annonser, bl.a. i sociala medier, förekommer. I vissa fall är det mycket bråttom med investeringen eller så är erbjudandet tidsbegränsat. När du väl påbörjat din investering kan du bli kontaktad av rådgivaren/mäklaren återigen som erbjuder dig att investera ytterligare pengar och investeringsbeloppet ökar markant ju längre bedrägeriet pågår.

  • Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant så är det oftast det
  • Kontrollera att företaget inte finns med på Finansinspektionens varningslista
  • Kontrollera att företaget har tillstånd för sin verksamhet
  • Acceptera aldrig att någon tar kontroll över din dator genom fjärrstyrningsprogam
  • Ta inga lån för att finansiera investeringen

Romansbedrägeri

Romansbedrägeri är ett ekonomiskt bedrägeri, som ofta pågår över en längre period och där bedragaren förmår kunderna överföra pengar, oftast till utlandet.

Vem som helst kan bli utsatt för ett romansbedrägeri och det vanligaste tillvägagångssättet är att bedragaren tar kontakt via internet. Bedragaren utger sig ofta för att vara engelsktalande och att personen befinner sig utomlands i tjänsten. Relationen blir snabbt väldigt intensiv och kontakt sker ofta flera gånger per dag. Det börjar oftast med en mindre, oansenlig summa men det uppstår snart problem som innebär att det hela tiden behövs skjutas till mer pengar. Oftast rör det sig om olika avgifter som betalning för tull, frakt, advokatkostnader och liknande.

  • Skicka inga pengar när du inte vet vem som är mottagare och ta inga lån
  • Gör en egen sökning på namn, foton, skärmdumpar med mera
  • Var uppmärksam på nya vänförfrågningar via sociala medier

Annonser på Tradera och Blocket

Bli inte utan din vara

Det är inte ovanligt att bedragare använder tjänster som Blocket och Tradera för att antingen sälja stöldgods eller för att ta betalt men inte leverera någon vara. I det senare fallet finns risk att säljaren inte går att få tag på efter att man fört över pengarna. Att säljaren skulle lämna sitt namn eller personnummer skyddar dig inte från att bli lurad. Bedragaren kan ha utgett sig för att vara någon annan.

Var uppmärksam på om priset är alldeles för lågt och om säljaren vill att du ska betala hela köpesumman i förskott. Använd de tjänster som annonssidorna erbjuder för säkra betalningar och leveranser.

Facebook-chatt - Din "vän" ber om koder på chatten

En "vän" frågar om du kan hjälpa till med ett bankärende på Facebooks chatt. Det kan exempelvis röra sig om att personen måste betala en räkning men inte har tillgång till sin säkerhetsdosa eller sitt BankID. "Vännen" undrar om han eller hon kan få ”låna” koder från din säkerhetsdosa eller ditt BankID. Det du inte vet om är att din väns konto på Facebook har blivit kapat och att det inte är den riktiga personen du chattar med. Bedragaren har dessutom tagit reda på ditt personnummer så när du lämnar ut dina koder, används dessa för att logga in på din internetbank.

Avslöja Facebookbedragaren

  • Lämna aldrig ut uppgifter från din bankdosa - inte ens till en vän.
  • Kontakta din vän på annat sätt, exempelvis via telefon, om du tror att dennes profil har blivit kapad. 
  • Om du eller någon annan drabbas, varna snabbt alla vänner och få tillbaka kontrollen över användarkontot.