Länsförsäkringar Jämtland, en branschledande arbetsplats

Länsförsäkringar Jämtland har alltid varit en attraktiv arbetsgivare i länet men har de senaste åren förändrat både arbetssätt och arbetsplats för att stärka medarbetarna och utveckla företaget. Ett arbete som nu ger mätbara resultat hos både medarbetare och kunder.

Länsförsäkringar Jämtlands välkända kontor vid Stortorget i Östersund.
Foto: Länsförsäkringar Jämtland

Medarbetares nöjdhet innehåller många olika parametrar och Länsförsäkringar Jämtland gör ständiga uppföljningar kring ledarskap, hur väl man har rätt förutsättningar att prestera på jobbet och om de skulle rekommendera Länsförsäkringar Jämtland som arbetsgivare. Sistnämnda mäts av många organisationer i något som kallas eNPS (Employee Net Promotor Score). Med ett värde på 54 är Länsförsäkringar Jämtland branschledande.
– De betyder att en majoritet av våra medarbetare starkt rekommenderar oss som arbetsgivare vilket så klart är fantastiskt roligt men också väldigt viktigt för framtiden, säger Per Ödmark HR- och kommunikationschef på Länsförsäkringar Jämtland.

2017 inledde vd Tomas Eriksson en arbetsplatsutveckling för att modernisera arbetssätt och arbetsplatsen. Kontoret har också byggts om för att stödja ett mer flexibelt och platsoberoende arbetsliv. Idag ger Länsförsäkringar Jämtlands medarbetare ett betydligt bättre betyg för både ledarskap och förutsättningarna att göra ett bra jobb.
– Vi är på flera sätt ett annat företag idag där medarbetarnas förutsättningar har ett större fokus. Inte minst när det gäller flexibiliteten och att kunna styra över hur och var man arbetar, säger Per Ödmark HR- och kommunikationschef på Länsförsäkringar Jämtland.

Det stora förändringsarbetet har inte varit utan både toppar och dalar. Möten, workshops, mängder med samtal, diskussioner och en besvärlig pandemi har utvecklat men också utmanat. Bank- och försäkringsbranschen har en stark kultur med mycket tradition men nu ser Länsförsäkringar Jämtland att arbetet gett resultat både internt och ut mot företagets kunder. Kundnöjdheten är även den högre idag.

Dagens arbetstagare värderar i högre grad flexibilitet och en stark värdegrund. Som ett företag ägt av kunderna har Länsförsäkringar Jämtland alltid haft ett starkt engagemang i länet och stöttar föreningar, organisationer och initiativ som stärker den livsmiljö vi delar i länet. Med fokus på även arbetslivet tror Per Ödmark att Länsförsäkringar Jämtland kommer bli ännu mer attraktiv som arbetsgivare.
– Vi vill vara lite mer än bara en arbetsplats. En plats för livet där man kan utvecklas, känner förtroende och som fungerar med allt det som händer utanför jobbet. Jag tror vi är på helt rätt väg men har också mycket kvar att göra, säger Per Ödmark.

Fakta eNPS
eNPS mäter hur sannolikt det är att rekommendera sin arbetsgivare. Svaret ges på en skala från 0 till 10. Endast 9 - 10 bidrar till ett högre värde. Ett bra värde anses vara runt 20 och allt över noll acceptabelt. Branschgenomsnittet för bank, finans och försäkring i Sverige ligger på 16.

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands arbetsplatsutveckling
Ett arbete med att förändra både kultur och arbetssätt påbörjades 2017. Förändringarna innebar en förflyttning i arbetssätt mot större flexibilitet, tillit och mer samarbete. Även arbetsplatsen förändrades och det välkända kontoret i Östersund byggdes om för att stödja det nya arbetssättet.

Idag har medarbetarna inga fasta platser och stora möjligheter att välja var man arbetar. Kontor, hemma, ett av länets många co-workingytor eller andra platser. Under den här tiden har mycket resurser lagts på att utveckla bland annat ledarskap och samarbete. Förändringarna har gjorts utifrån en stor arbetsplatsundersökning, affärsmässiga mål och en långsiktig vision om att bli länets mest omtyckta företag.
 

Se alla pressmeddelanden