Kort & betalningar

Bli bankkund

Ansök om att bli bankkund så får du ett privatkonto, ett bankkort, tillgång till vår mobilapp och Mina sidor.

Öppna konto

Logga in på Mina sidor för att öppna ett konto hos oss eller kontakta ditt lokala kontor.

Konton för privatekonomi och sparande

Privatkonto

På privatkontot som är vårt lönekonto, sätter du in din lön, pension, studiemedel eller andra inbetalningar. Det är ditt privatkonto du använder för att betala räkningar.

Spar- & placeringskonton

Vi har även sparprodukter för sparande i värdepapper. Exempel på dessa är kapitalförsäkring och aktiedepå.


Våra kort

Bankkort Privat

Bankkort i vitt, blått och rött

Bankkort med hög säkerhet där dina inköp och kontantuttag dras direkt från ditt privatkonto.

Kreditkort Privat

Grått kreditkort

Kreditkort som du använder för både små och stora inköp. Välj om du vill betala hela beloppet direkt eller dela upp betalningen.

Ungdomskort

Kortet för dig som är under 18 år. Dina köp och kontantuttag dras direkt från ungdomskontot. 


Spärra kort

Kvinna står på en buss och reflekterar

Behöver du spärra ett eller flera av dina kort kan du ringa något av följande nummer:

Inom Sverige

08-588 400 11

Från utlandet

+46 8 588 400 11

Du kan också spärra ditt kort tillfälligt i appen, eller på Mina sidor.

Läs mer om att spärra kort


Betalningar

Enkelt med betaltjänster som passar dig

Till ditt Privatkonto kan du koppla de betaltjänster som passar dig bäst. Betala dina räkningar enkelt, säkert och kostnadsfritt via internet eller mobilapp. Där får du också en bra överblick över din ekonomi. 

Digitala tjänster


Andra betalsätt

Autogiro

Med autogiro hos Länsförsäkringar kan du sköta betalningarna av dina räkningar på ett enkelt och bekymmersfritt sätt.

Läs mer om autogiro

Privatgiro

Att betala räkningar privatgiro passar dig som inte vill använda internet eller som inte har någon dator.

Läs mer om privatgiro

E-faktura

E-faktura innebär att du inte längre får pappersfakturor,utan istället får den direkt till Mina sidor eller appen.

Läs mer om E-faktura

Kort

Våra kort accepteras över hela världen, så att du kan betala både i Sverige eller när du är utomlands.

Läs mer om våra kort

Swish

Du behöver aldrig längre fundera över kontonummer eller bankdagar, utan skickar enkelt över pengar direkt med mobilen.

Läs mer om Swish

Betalning över disk

Har du varken tillgång till bank via internet eller privatgiro kan du, mot en extra kostnad, betala dina räkningar hos Kassagirot.

Läs om Kassagirots tjänster

Utlandsbetalningar

Det finns olika typer av utlandsbetalningar beroende på hur snabbt pengarna ska nå mottagaren och till vilket land pengarna ska skickas. Hos oss får du trygga betalningar till utlandet och här är DNB vår samarbetspartner.

  • EU-betalning
  • Normalbetalning
  • Expressbetalning
  • Checkbetalning

Utlandsbetalningar


Tryggt att betala med kort

Trygg med köpskydd

Du har köpskydd som ger dig trygghet även efter köp, när du handlar med ditt kort i butik eller på internet. Det ger dig möjlighet att få tillbaka pengar vid defekta varor, leveransproblem och dylikt. 

Reklamation av kortköp/uttag

Har det uppstått något fel med ditt köp eller uttag? Har ditt kort använts obehörigt? Då kan du reklamera.

Så här reklamerar du

Kortsäkerhet

Få enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort i butik eller tar ut pengar i automat. Läs också om våra lösningar för att spärra ditt kort när du är utomlands och säkra kortbetalningar på nätet med Verified by Visa.

Använd ditt kort på semestern

Regionspärr – kom ihåg att öppna för de länder som du ska resa till. Det gör du enkelt i vår mobilapp eller på internetbanken.

Betala i landets valuta - när du använder kortet utomlands kan du få frågan om du vill betala i svenska kronor eller i landets valuta. Vi rekommenderar att du väljer landets valuta då säljföretaget annars får sätta valutakursen själv.

Uttagsautomater (ATM) utomlands – behöver du kontanter använder du närmaste uttagsautomat. 

Hitta närmsta automat

Vid uttag utomlands kan det tillkomma en avgift, se vår prislista

Förvara kortet säkert – vill du inte ha med dig ditt kort så förvara det i hotellets förvaringsmöjligheter.

Visa Travel Tools

Ladda ner appen Visa Travel Tools så får du valutakurser, valutaomvandlare och hjälp att hitta närmaste uttagsautomat.

Ladda ner appen här


Vanliga frågor & svar om kort

  • Försäkringar

    Du väljer om du vill signera ditt kortköp med Mobilt BankID eller med en engångskod som skickas via SMS.

  • Försäkringar

    Då kommer ditt kort att spärras tillfälligt, men du kan fortfarande använda kortet tillsammans med din legitimation. Efter 24 timmar släpps spärren och du kan använda din pinkod igen. Om du har glömt pinkoden kan du hämta den igen i internetbanken.

  • Försäkringar

    Då kan du hämta den igen i internetbanken.

  • Försäkringar

    Spärra det direkt. Ring Spärrservice som har öppet dygnet runt 08-588 400 11 eller om du är utomlands +46 8 588 400 11.

  • Försäkringar

    Då kan du spärra det själv tillfälligt i mobilappen eller i internetbanken. Då kan kortet inte användas men det är fortfarande giltigt. När du hittar kortet tar du bara bort spärren. Du kan också ringa Spärrservice 08-588 400 11, så hjälper vi dig. Om du inte hittar kortet inom rimlig tid ska du omgående spärra det via Spärrservice. 

  • Försäkringar

    När du handlar med ditt kort, både i butik och på internet, har du ett köpskydd som gör att du kan få pengarna tillbaka vid leveransproblem, defekta varor och liknande situationer.

    Börja alltid med att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Oftast löser det sig på det sättet. Men om du inte får hjälp gör du en reklamation av ditt kortköp hos oss så snart du kan så hjälper vi dig.

  • Försäkringar

    Börja med att kontakta butiken eller företaget så snabbt som möjligt. Om du inte får hjälp av dem gör du en reklamation hos oss så hjälper vi dig.

  • Försäkringar

    Ring Spärrservice +46 8 588 400 11 och spärra kortet. Behöver du komma åt dina pengar kan du samtidigt begära ett Expresskort som du får inom några dagar eller Emergency Cash, som du får inom några timmar.

  • Försäkringar

    Vi rekommenderar att du väljer landets valuta då du oftast får en förmånligare valutakurs då. Om du väljer svenska kronor har säljföretaget fria händer att själv sätta valutakursen.

  • Försäkringar

    Då beställer du ett ersättningskort i mobilappen eller internetbanken.

  • Försäkringar

    Samtliga kort har beloppsgränser för att skydda dig mot obehörig användning, men de ska inte hindra normal användning av kortet. Om du vet att du ska göra ett särskilt stort inköp så kontakta oss på kontoret eller ring Telefonbanken på 0771-666 555.

  • Försäkringar

    Det går bra att göre en extra inbetalning. Då använder du ditt OCR och bankgiro från din senaste faktura och sätter in valfritt belopp. Det tar cirka 2-3 dagar innan betalningen kommer in på kortet.

Till frågor och svar


Frågor & svar om betalningar

  • Försäkringar

    Ditt clearingnummer är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer. Tänk på att du kan ha olika clearingnummer för olika konton.

  • Försäkringar

    Du hittar ditt bankkontonummer i IBAN-format genom att logga in på Mina sidor och sedan välja aktuellt konto och gå in under "Kontoinformation". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.

    Logga in

  • Försäkringar

    Vi samarbetar med DNB vad gäller utlandsbetalningar. Normalt räcker det med att uppge Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress ELLFSESS, men om den utländska avsändarbanken kräver uppgift om vår täckningsbank så är deras BIC/SWIFT-adress DNBANOKK.

Till frågor och svar