Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi gör det tryggare för dig, din skog och ditt lantbruk

Hantera din ekonomi

Hos oss hittar du de banktjänster som du behöver för att driva din skogs- eller lantbruksverksamhet.

Försäkra ditt lantbruk

Tillsammans skräddarsyr vi det skydd du behöver för ditt skogs- och lantbruk med lokal och smidig skadereglering. Vi ger dig även råd och tips för att undvika skador.

Skydda dig själv och din familj

Det är inte bara verksamheten som behöver försäkras, minst lika viktigt är att du ger dig själv och din familj trygghet. Vi hjälper dig att hitta rätt skydd och har lösningar även för dig som har anställda.

Gör din skadeanmälan

Välj kategori
  • Rädda, larma, släck - ring 112 om det är risk för liv
  • Begränsa skadan så mycket som möjligt
  • Polisanmäl alltid brott

Aktuella frågor & svar

  • Försäkringar

    Om du är i Turkiet eller på Kos men inte tar dig hem med ditt ordinarie flyg

    • Från reseskyddet i hemförsäkringen får du ersättning för merkostnader upp till 5 000 kronor om du inte hinner med ditt flyg eller tåg hem till Sverige på grund av jordbävningen. Om du har tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd kan vi ersätta ytterligare 10 000 kronor.

    Om du är inbokad för att åka till Turkiet eller Kos men vill avboka på grund av jordbävningen 

    • Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller endast vid avbeställningar på grund av akut sjukdom, olycksfallsskada eller dödsfall – inte om du vill avstå din resa av andra orsaker, som exempelvis den aktuella jordbävningen.

    Vad gör jag om jag eller någon närstående är skadad?

    • Kontakta snarast SOS International som har öppet dygnet runt, +46 8 670 40 00.

    Läs mer 

    Reseinformation 

    Följ utvecklingen om läget i Grekland och Turkiet.

    Läs mer på svenska ambassaden i Greklands webbplats

    Läs mer på svenska ambassaden i Turikets webbplats

    Så gäller försäkringsskyddet i Bank- och Betalkortet

    • Försäkringsskyddet i Länsförsäkringars bankkort gäller om du betalat minst 75 procent av din resa med kortet. Försäkringen gäller om du inte kan fullfölja din påbörjade resa som planerat på grund av att flyget blir försenat eller inställt – oavsett orsak. Blir förseningen mer än åtta timmar betalar vi 1 000 kronor. Efter 36 timmars försening betalar vi ytterligare 2 000 kronor. Högsta ersättningsbelopp är 3 000 kronor per person. 
  • Försäkringar

    Funktionen kontaktlösa betalningar kan du slå av och på i appen, klicka på Hantera köpspärrar eller i internetbanken, gå in under Kortfliken och menyn Inställningar. Efter att du slagit på eller av funktionen behöver du göra ett vanligt kortköp eller uttag med chip och pinkod för att ändringen ska slå igenom.

  • Försäkringar

    På grund av ett tekniskt fel hos Upplysningscentralen kan du ha fått ett brev om att Länsförsäkringar beställt en bevakningstjänst på ditt företag. Upplysningscentralen kommer att kontakta dig som fått det felaktiga brevet.

  • Försäkringar

    Vill du vara säker på att pengarna inte försvinner på vägen kan du kontrollera om mottagaren använder ett 90-konto.

    Det betyder att organisationen har granskats av Svensk Insamlingskontroll, där ett av kriterierna är att de ekonomiskt ansvariga inte har betalningsanmärkningar.

    Om du skickar pengar till en organisation som har betalningsanmärkningar riskerar pengarna att aldrig komma fram till de som behöver pengarna. 

    Läs mer om Svensk Insamlingskontroll

  • Försäkringar

    Varna andra trafikanter genom att använda varningstriangeln.

    • Ta hand om skadade personer.
    • Larma polis och räddningstjänst via SOS 112.
    • Lämna tydlig vägbeskrivning när du larmar, exempelvis genom informationen i din GPS.
    • Markera olycksplatsen så att jägare som söker djuret hittar rätt.

Till frågor och svar

Kontakta oss

031-63 80 00

Fler kontaktuppgifter