Trimma aldrig din A-traktor

Vad som började som en transportlösning för bönder är numera, efter regelförändringar, en mix av äldre bilmodeller och sprillans nya elbilar. Men det finns några viktiga skillnader mellan en bil och en A-traktor försäkringsmässigt.

Fredrik Knutsson, försäkringsrådgivare
Foto: Sven Persson/swelo.se

År 2020 ändrades lagen så att det nu har blivit enklare att göra om vanliga bilar till A-traktorer. I dag kan närapå vad som helst vara en A-traktor, från riktigt dyra nya bilar till äldre modeller. Förändringarna har också gjort att fordonet blivit en vanlig syn på våra vägar, både på landet och i städerna.

Ser lika ut – men har stora skillnader

Men förutsättningarna för en A-traktor ser helt annorlunda ut jämfört med en personbil.

– Trots att de till ytan kan se likadana ut är det helt olika fordon med en rad stora och väsentliga skillnader. Därför skiljer de sig också åt ur försäkringssynpunkt, säger Fredrik Knutsson, försäkringsrådgivare på Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad. Han ger några exempel.

– Det händer en del olyckor med A-traktorer som vi inte ser med vanliga personbilar. Inte sällan krockar A-traktorer med varandra när de kör tillsammans. Och det är unga förare, de yngsta är bara 15 år. Ibland är risktänket inte där, säger Fredrik.

Är en lantbruksprodukt

I dag får en 15-åring med mopedkörkort (AM-körkort) utöver moped också köra A-traktor. Den klassificeras som en lantbruksprodukt och villkoren i försäkringen gäller för just en sådan, inte en personbil.

– Många har en personbil som de bygger om och sedan registrerar de om den hos Transportstyrelsen till en A-traktor. Om vi har en personbil försäkrad och man registrerar om den till en A-traktor så hör Transportstyrelsen av sig till oss om att fordonstekniska data har ändrats och då ändras också förutsättningarna för en försäkring. Den som står som ägare till A-traktorn är ansvarig och den som står på försäkringen.

Fredrik betonar vikten av att inte trimma sin A-traktor.

– Gör det inte. Är A-traktorerna trimmade blir ersättningen nedsatt och du kan till och med bli helt utan ersättning.

Trimma aldrig din A-traktor

För att försäkringen ska gälla så måste fordonets funktion överensstämma med den senaste registreringsbesiktningen. Enligt lagen får den gå i max 30 km/h och måste vara permanent spärrad. Om den inte är det så gäller alltså inte försäkringen, vilket innebär att du riskerar att bli utan ersättning om något skulle hända.

Läs om vår försäkring för A-traktor och epa

Läs artikeln om Leo som sparade ihop till en A-traktor

Du läste precis en kortversion av en artikel från vår tidning Trygga Tillsammans nummer 2, 2022.

Här kan du läsa hela artikeln och tidningen digitalt